Jack Lundin, boende i kvarteret Trappan

Trappans hyresgäster ratar renovering

Av Anton Pålsson Abrahamsson, Nora Pollak, Emil Pettersson
Ett renoveringsprojekt där bostadsbolaget säger en sak, och hyresgästerna en annan. Ju närmare vi kommer Huge bostäder, desto tydligare blir sprickorna i fasaden.
– Det är ren bluff, säger Hekmat Mohammad, en av de berörda i Skogås.
  • ...normalt underhåll betalar du redan för. Det ska inte bidra till någon hyreshöjning.
  • ...att välja vilka åtgärder som ska genomföras och få veta priset för dessa.
  • ...en tillfällig bostad enligt egna önskemål under renoveringsperioden.
  • ...att neka en renovering om du upplever att en sådan inte behövs. Men det är hyresvärden som har sista ordet.

Det kommunala bolaget Huge Bostäder har omfattande planer på ombyggnationer för framtiden. De kommande 10-15 åren planeras  renoveringar för cirka 5 000 av deras 8 000 lägenheter. Men ett till synes ambitiöst moderniseringsprojekt kan ha omfattande konsekvenser för hyresgästerna. Informationen har inte alltid varit glasklar, och ibland till och med missvisande. En av de som är missnöjda med processen är 29-åriga Jack Lundin, som bor i kvarteret Trappan.

– De skickade mig till en etta i Skogås centrum. Det var matrester kvar när jag flyttade in och jag fick betala samma pris för den ettan som min tvåa. Det var riktigt dålig information. Hur mycket skulle hyran hamna på? Hur lång tid skulle det ta? Jag fick en information i brevlådan och en annan på föreningens anslagstavla.

Enligt Huge ska ett ramavtal ha skickats ut till de boende där dem har kunnat få välja vilken typ av renovering som ska ske, och hur omfattande den ska vara. Dessutom ska hyresgästerna ha blivit lovade ersättning för kostnader vid flytt av telefoni, bredband, adressändring och el. Jack säger att han inte känner till något ramavtal, eller hört någonting om någon ersättning.

– Några sådana pengar har jag inte sett skymten av, skriver han i ett sms.

Hekmat Mohammad som bor på samma adress som Jack uttrycker känslor av hopplöshet.

– Köksluckorna de satte in är redan sönder. Jag undrar vilken garanti de pratar om?

Huge sa att det skulle åtgärdas. Nu har det gått tre månader och det har fortfarande inte blivit någon förändring. Hekmat är också mycket kritisk till en hyreshöjning på 2000 kr i månaden för material som inte inte ens håller.

“Vi säger om tre år, men det kan bli fyra”

Huge bostäder och Hyresgästföreningen var de som kom överens om renoveringen av kvarteret Trappan. De skrev först under ett avtal år 2016 men lade till en komplettering året efter. Projektchef för renoveringen av kvarteret Trappan är Peter Ekberg, men han har inte ställt upp på någon intervju. Däremot har vi pratat med Magnus Björklund, teknisk förvaltare och fastighetsansvarig i området Flemingsberg/ Visättra.

–  Stamrenoveringar och liknande är det som är den övergripande planen. Vi säger om tre år, men det kan bli fyra år. Det är jättesvårt för oss. Ibland är det så att när vi försöker få en dialog med hyresgäster och hyresföreningar kan det också dra ut på tiden.

Att information om hyreshöjningar vid renoveringar och din påverkan på dessa som hyresgäst är bristfällig är ingen ovanlighet, menar Susanne Skogsberg som är jurist på Hyresgästföreningen.

–  Hyresnämnden jobbar som medlare som låter parterna komma överens, men ofta finns det ett prioriteringsmönster inom Hyresnämnden där ekonomisk hänsyn sätts före sociala.