Läraren Gennet Sätherlund. Foto: Bild från Tumba gymnasiums hemsida.

Hur funkar det egentligen med digital undervisning?

Av Isabelle Munier
Flera kommunala gymnasieskolor fick i våras stänga ned till följd av pandemin. För eleverna på Tumba Gymnasium gäller distansundervisning på deltid fram till jullovet. Hur funkar det egentligen med digital undervisning på distans? Läraren Gennet Sätherlund svarar.
Namn:Gennet Sätherlund
Ålder:53
Bostadsort:Rönninge
Sysselsättning:Lärare och programansvarig för naturvetenskapliga programmet
Arbetsplats:Tumba gymnasium

Vad tycker du som lärare är mest utmanande med distansundervisning? 

– Kommunikationen med eleverna är begränsad eftersom vi sitter bakom skärmar.  

Vad tycker dina elever är mest utmanande med distansundervisning? 


– En del pluggar hela tiden och får aldrig vila. Andra känner att de får sämre närkontakt med läraren och att de inte får lika bra förklaringar. Frånvaron av rutiner och sociala relationer gör det också svårare att upprätthålla studiediciplinen. 

Vilka positiva effekter ser du med digital undervisning?  

– Även frånvarande elever kan delta, det vill säga de som inte är jättesjuka men lite krassliga. 

Lärare som har långt till jobbet har möjlighet att jobba hemifrån. Vilka positiva effekter upplever dina elever av digital undervisning? 

– Att de kan stiga upp senare på morgonen, sova lite längre. Vissa självständiga elever tycker att det är skönt att kunna jobba själva. 

Skulle du vilja undervisa digitalt även efter pandemin?  

– Endast om jag måste. Mycket av undervisningsglädjen försvinner då relationen mellan lärare och elever blir mer distanserad.