Nya utegymmet på campus. Foto: Robin Ek

"Börja gå - låt hissen stå!"

I höstas beställde polisutbildningen utegymmet som ligger på campus. Gymmet finns för att polisstudenterna ska kunna träna utomhus, men det är även öppet för alla.

På hissarna och i trapporna i Södertörns högskola finns det posters som motiverar studenterna att aktivera sig mer i vardagen. Vid hissarna hänger det affischer med budskapet "Börja gå - låt hissen stå!"  och i trapporna finns det märken där det står "varje steg räknas".  

Vill man träna mer än att bara gå i trapporna så har man nu möjlighet att träna på utegymmet. Det byggdes färdigt hösten 2017, och ligger precis bakom biblioteket. Gymmet beställde polisutbildningen för att polisstudenterna ska kunna träna utomhus i närheten av högskolan.  

Peter Malmkjell som är föreståndare på Södertörns högskola förklarar det så här: 

— Gymmet är tänkt som ett komplement till annan träning. Högskolans upphandlare gjorde en formell upphandling för inköp av gymmet, som helt betalades av Polisutbildningen. Utegymmet kan naturligtvis även användas av andra. 

Här kommer fem tips på vad man kan göra i utegymmet:

 

 

Bröstpress använder du genom att ligga ner med stången i linje med bröstet och lyfta upp med raka armar. Då tränar man bröstmusklerna och bakre armmusklerna.

 

 

Stocklyft är likadant som marklyft. Böj benen, ta tag i stången och res dig upp. Tänk på att behålla en "stolt" hållning under lyftet. Perfekt att göra när man vill träna mage, framsida lår, baksida lår, rygg och rumpa.

 

 

Låga chins påminner om armhävningar. Man lägger sig under ribban och drar sig upp så ribban når bröstet. Armar och rygg tränar man vid denna övning.

 

 

Situps gör man om man vill träna mage. Placera fötterna mellan stängerna och böj benen. Häv dig upp till sittande position och håll emot på vägen ner.

 

 

Armgången testar din styrka och uthållighet i överkroppen. Ta dig över till andra sidan utan att sätta ned fötterna.