Kenneth Wall är kommunikationschef. Foto: Latifa Rohani

Delade meningar om nya hemsidan

Av Latifa Rohani
Den första mars 2019 lanserade Södertörns högskola sin nya webbsida sh.se. Vissa studenter är missnöjda med hur den nya webbplatsen fungerar medan andra tycker att förändringen är bra.

Södertörns Högskolas skolwebb spelar en stor och viktig roll för studenter på Södertörn. Man använder sig av hemsidan dagligen och därför anser många studenter att den ska fungera väl.  

Tidigare använde man sig av en annan plattform som inte uppfyller de krav som gäller idag.  

Den tidigare skolwebben lanserades för drygt åtta år sedan och nu anser kommunikationschef Kenneth Wall att en förändring var nödvändig. 

— Rent tekniskt sett var högskolan i stort behov av en ny webbplats, säger Kenneth Wall. 

Han säger även att webbplatsen ändrades just på grund av att den var gammal och fick dåliga betyg av användarna. Detta visade en undersökning som högskolan genomförde innan de skulle ändra hemsidan. Målet var att den skulle vara anpassad för studenter. 

Vilken feedback fick ni?  

— Det har varit en hel del kritik kring saker som fanns i den gamla men inte i den nya webben. Av erfarenhet får man kritik när man inför något nytt, säger Kenneth.  

Nytt i Flempan har träffat två studenter och tagit del av deras åsikter.   

Ella Ahtiainen Kjellman, pluggar personalvetenskapsprogrammet vid Södertörns högskola och hon tycker att sajtens utseende är den största skillnaden. 

– Jag tycker väl att hemsidan ser snyggare ut och alla funktioner är egentligen samma som förut, säger hon.  

De problem som Ella upplevt är att hon haft svårigheter med att söka på bibliotekets hemsida.  

Agnes Orpana pluggar också personalvetenskapsprogrammet och anser att nya sh.se är mer lockande och modern jämfört med den gamla.  

— Jag tycker att den ser modern ut, den är snyggare liksom. Till exempel om man funderar på att söka till skolan lockar den mer, säger Agnes.  

Kenneth Wall påpekar att de som har rimlig kritik om sajten kan tipsa kommunikationsavdelningen om saker som kan förbättras.  

— De som är kritiska till nya webbsidan måste precisera vad som inte fungerar. Vi vet att det är ett stort projekt och att allt inte blir rätt från början. Vi kommer att göra olika mätningar för att se vilken feedback vi får, säger Kenneth Wall och fortsätter. En webb är åtminstone under de första åren ständigt under utveckling. Vi kommer att utveckla webben kontinuerligt för att få den att bli bättre.