Konsumentvägledare Antonio Alvarez på sin arbetsplats. Foto: Lukas Lundberg

Han hjälper dig som konsument

Av Lukas Lundberg
Krånglar bilen du precis köpt? Ligger ditt nylagda kakel i badrummet snett? Blev planet till din senaste semester sent? Nytt i Flempan har besökt Huddinges konsumentvägledare och pratat om deras uppgift i Huddinge.

Det finns ingen lag som säger att varje kommun är tvungen att ha en konsumentvägledare men Huddinge har tre. Till konsumentvägledningen kan du som konsument ringa om du har frågor om hur du ska göra när du är missnöjd med en tjänst eller en vara. Antonio Alvarez har jobbat i nio år som konsumentvägledare i Huddinge och han tar emot 3-10 samtal per dag från missnöjda kunder.

– Det allra vanligaste är att samtalen handlar om begagnade bilar eller ombyggnationer, säger han

Antonio Alvarez jobb går ut på att ge opartiska råd till konsumenter. Han menar att det är svårt för hans del att veta säkert om en missnöjd konsument verkligen har rätt.

– Om jag får en bild mejlad till mig på till exempel ett kakel som konsumenten påstår ligger snett så är det svårt att veta om det stämmer eller inte bara genom att se på bilden. Därför går mitt jobb mest ut på att ge argument och opartiska råd till konsumenten, säger han.

De som ringer till Antonio Alvarez är alla sorters människor. Allt från gamla till unga och från högutbildade till lågutbildade. Antonio Alvarez menar att det är ett samhällsproblem att så få vet sina rättigheter när det kommer till konsumentskydd. Lösningen på problemet är enligt honom att lära människor vid låg ålder vilka rättigheter och skyldigheter de har.

– Jag är själv ute i grundskolor och på gymnasieskolor och undervisar om konsumentskydd, säger han. 

Vad händer om konsumenten får rätt?

Till Allmänna reklamationsnämnden kan du anmäla företag som du inte tycker uppfyller de förväntningar du har på din vara eller tjänst. Om de tycker att du har rätt i frågan så hamnar företaget på Råd och röns svarta lista. Listan är till för dig som konsument så att att du kan gå in och se vilka företag som inte alltid går att lita på.