Om det inte syns så tillagas en magisk svampsoppa. Foto: Lisa Johansson

Årets julklapp – kul, men inte så kul

Av Matthias Larsson & Lisa Johansson
Årets julklapp 2016 är VR-glasögonen. Nyfikenheten på produkten är stor och många vill kliva in i den virtuella världen. En rolig upplevelse visade det sig, men än så länge klår den inte den gamla vanliga verkliga världen.

VR, eller virtual reality, är som namnet säger en virtuell verklighet. Genom att ta på sig ett par glasögon med inbyggd skärm, som har denna teknik, uppenbaras en tredimensionell värld, helt bortkopplad från verkligheten.

På Elgiganten i Kungens kurva kan man testa årets julklapp. Idag stod HTC Vive, butikens mest avancerade variant av VR, i fokus. För att spela krävs det, förutom själva glasögonen, även en dator, två handkontroller, hörlurar samt två sensorer. Dessa sensorer utgör en sorts spelplan i 3D, inom vilken spelaren kan röra sig fritt.

Helhetsbetyg: 6 av 10

Spelplanen påminner om en boxningsring i miniformat. En liten fyrkant med skyddsväggar och i ena hörnet står en dator. I övrigt helt tomt. Förväntningarna är skyhöga. Glasögonen och headsetet åker på och det första mötet med den virtuella världen känns faktiskt häftig. Framför ögonen uppenbarar sig helt plötsligt ett rum fyllt med olika föremål. Med hjälp av kontrollerna, som fungerar som händer, går det att plocka upp föremål. När man gör det, berättar en röst vad de kan användas till: exempelvis skjuta iväg pilar med ett armborst, spela trumpet eller mecka ihop en trevlig trollgryta av olika ingredienser. Nyfikenheten och känslan av något helt nytt tar fart och det är svårt att sluta le. Vi glömmer helt bort att vi faktiskt är ensamma om att se dessa föremål och att man otvivelaktigt ser väldigt fånig ut i sina glasögon för eventuella åskådare.

Det är kul att spela instrument och röra i en gryta… ett tag. Efter en stund blir vi dock ganska mätta på denna värld och inser att den faktiskt inte är så häftig. Förmodligen är den tänkt för en yngre publik och grafiken är faktiskt inte supervass.

     En video när en kvinna spelar på samma konsol visas i butiken. Men istället för att koka gryta i ett kök, befinner hon sig i en värld full av zombies. Detta verkar helt klart mer spännande och med tanke på kvinnans skrik och viftande, väldigt ”verklighetstroget”. Det är i denna tankebana vi landar i när vi utvärderar upplevelsen: VR är definitivt ett häftigt koncept, men nivån på upplevelsen är väldigt varierande beroende på vilken värld som upplevs. Vi saknar också multiplayer-funktionen i HTC Vive, vilket vi tror skulle kunna höja upplevelsen avsevärt. Slutsatsen blir att VR har potential och kommer sannerligen vara väldigt vanligt i framtiden, men i dagsläget når det inte riktigt ända fram. Årets julklapp 2020 hade varit mer rimligt enligt oss.
 

Övriga betyg:

Kulfaktor – 8 av 10
VR är väldigt kul, men bara i en liten stund. Zombie-spelet är förmodligen mycket roligare.

Svårighetsfaktor – 5 av 10
VR är inte särskilt svårt. Däremot är det svårt att inte se fånig ut när man spelar.

Grafik – 4 av 10
Just i detta spel är grafiken överraskande dålig. Vi hade förväntat oss mer. Något i stil med tv-serien Westworld, eller åtminstone Fifa 17-kvalité.

Hjärtattacksfaktor – 7 av 10
Spelet vi testade hade förvisso ganska låg hjärtattacksfaktor, såvida kittlar och musikinstrument inte är någons värsta mardröm, men det finns andra spel.

Prisvärt – 2 av 10
Den version av VR vi testar är dyr. Nästan 10 000 kr kostar det. Med det i åtanke, samt den dåliga grafiken i vårt spel, blir betyget uselt.