Huddinges lokala UF-mässa arrangerades i Kungens Kurva shoppingcenter. Foto: Lisa Johansson

Stor dag för unga företagare i Huddinge

I måndags var det dags för Huddinges unga företagare att visa upp sina företag på årets lokala UF-mässa. Mässan hölls i Kungens kurva shoppingcenter, och på plats var glada och förväntansfulla elever, redo att visa upp sina idéer.

Huddinge kommun har sedan 90-talet arrangerat årliga UF-mässor för kommunens gymnasieelever. I år fick både lärare, arrangörer och shoppingcentrets besökare möjlighet att ta del av de elevernas idéer. Medverkande gymnasieskolor var Huddingegymnasiet, Sågbäcksgymnasiet, Östra gymnasiet, Sjödalsgymnasiet och Östra grundskolan.

Pia Forsberg, näringslivschef i Huddinge kommun, och Michael Lindquist, lärare och utvecklingsledare på barn och utbildningsförvaltningen, var tillsammans arrangörer för årets UF-mässa.

Pia Forsberg tycker att UF-företagandet och mässan är ett bra sätt för eleverna att känna hur det är i det verkliga arbetslivet. Tidigare ställde eleverna ut i skolorna, men sen några år tillbaka har de hittat en gemensam plats att visa upp sina företag på.

– När skola och näringsliv får chans att mötas, skapas en slags verklighet för eleverna. Nu är det ju inte bara anhöriga som är här och tittar, utan även shoppingcentrets besökare, sa Pia Forsberg. 

Enligt Pia Forsberg blir 25 procent av de som drivit UF-företag egna företagare efter avslutad utbildning.

– De elever som är här idag, kan definitivt komma att bli framtidens företagare, sa Pia Forsberg.

Unga entreprenörer tar plats

Mässan kryllade av unga företagare, alla angelägna om att få visa upp sina idéer. Ett av företagen var Superbia UF, som drivs av sju tjejer från Östra gymnasiet. Deras produkt är shotglas med tillhörande juicerecept. Inspirationen till att vara kreativa och själva skapa produkten, fick de från Youtube. 

– Vi har haft väldigt roligt under arbetets gång. Vi har spenderat många kvällar tillsammans, ätit middagar och handmålat våra glas, sa Elvira Härjeström, en av medlemmarna i Superbia UF.

För eleverna som ställer ut är inte bara UF-mässan en chans att få visa vad man gjort, utan även en chans att vinna fyra priser för monter, bemötande, produkt och internationalitet.

– Idag är ett väldigt bra tillfälle att marknadsföra vår produkt och förhoppningsvis vinna monterpriset.

Men även om dem inte skulle vinna ett pris idag, så har Superbia UF stora planer för framtiden.

– Vi har som vision att nå ut i Sverige, framför allt genom sociala medier. Vi funderar på att starta en webshop.

Kevin Rojas, YesUcan UF, visar företagets produkt. Foto: Lisa Johansson

Vid en annan monter stod YesUcan UF, från Sjödalsgymnasiet, och marknadsförde sin produkt. Kevin Rojas, VD för YesUcan UF, var snabb med att fånga besökarnas uppmärksamhet för att få visa upp sin produkt.

– Vår produkt är som en förlängd arm och gör det enkelt att öppna burkar, där locket sitter för hårt, sa Kevin Rojas.

Men för YesUcan är det inte att vinna något av mässans priser, som är det viktigaste.

– Eventuellt kan vi vinna monterpriset. Men vi fokuserar inte på att vinna, utan på att ha kul och skapa en bra känsla kring vårt företag.

På mässan befinner sig även Maria Berghäll, före detta UF-företagare. Hon är ett bra exempel på hur Ung företagsamhet kan leda till något större. År 2005 tog hennes UF-företag EM-guld och idag är hon ute och föreläser för unga företagare om sina erfarenheter och om att bygga sitt varumärke.

– Det här är en intensiv period för eleverna, men det är viktigt att de orkar ta sig igenom svackorna och tror på sig själva. UF-företagandet är väldigt kul. De har en spännande framtid framför sig, sa Maria Berghäll.