Ulf Kerschinskys butik i Huddinge Centrum. Foto: Anthony Livebrant

Egenföretagarnas
rädsla: bluffakturor

Antalet bluffakturor minskar. Trots det bedömer nära 69 procent av egenföretagarna i Huddinge att det är hög risk att drabbas av bedrägerifakturorna. – Under min karriär i Huddinge har jag i alla fall fått en 8–10 stycken, säger egenföretagaren Ulf Kerschinsky.
• Först måste du bedöma om det kan vara en bluffaktura eller inte.
• Håll dig lugn. Om du inte ingått ett avtal eller kommit överens om tjänsten, har du ingen skyldighet att betala fakturan.
• Kontakta direkt fakutaravsändaren och meddela att du tänker bestrida fakturan, berätta att du inte tänker betala fakturan.
• Var noga med att inte börja använda den tjänst eller vara som skickats till dig.
• Spara alltid fakturan och allt som kom med den.
• Anmäl händelsen till Polisen och Konsumentverket.

Bluffakturor är det brott som företagarna i Huddinge är mest rädda för. Antalet anmälningar skiftar från år till år. I fjol var det färre anmälda bluffakturor än under tidigare år, men rädslan finns kvar.

Optikern Ulf Kerschinsky, ägare till Nova synvård i Huddinge, hittar bluffakturor i brevlådan än i dag.

– Visst är man orolig för det här med bluffakturor. Jag blir skitförbannad när de kommer. Det är bedrövligt, säger Ulf Kerschinsky.

Att bedöma om fakturan är äkta eller inte är svårt, men ofta är fakturorna så uppenbart förfalskade och dåligt skrivna. De flesta bluffakturorna är från svenska, stora, ledande företag som Telia och Postnord, berättar Ulf Kerschinsky.

– En gång fick jag en faktura från myndigheterna, jag tror den kom från domstolen. Jag förstod snabbt att det var en bluff men det kändes lite obehagligt, säger Ulf.

Ulf Kerschinsky i sin butik. FOTO: Anthony Livebrant.

Förebyggandet mot fakturabedrägeri

Förenade bolag arbetar inom bevakning för vilseledande försäljning, bland annat bluffakturor, och har samarbete med såväl Polisen och Skatteverket. Hit kan egenföretagare vända sig vid misstanke om bluffakturor och annan misstänksam verksamhet för att sprida ordet vidare.

– Vi har vår publika varningslista på hemsidan som är tänkt att fungera som samlingspunkten för egenföretagarna, säger Ludvig Isacsson, sakkunnigexpert på fakturabedrägerier.

Jan Olsson, förundersökningsledare på polisens nationella bedrägericenter (NBC), anser att det man främst bör göra är att besöka svensk handels hemsida för att se hur en bör bete sig vid en eventuell bluffaktura. Om mallen efterföljs, kan man känna sig säker.

– Är det så att man inte har ingått i ett avtal om en tjänst eller vara, ska man heller inte betala för det, säger Jan Olsson.

En av uppgifterna för polisen är att gå ut och varna att bluffakturor förekommer, för att kunna förhindra att allt fler hittar bluffakturorna i sina brevlådor.

– Nästan alla företagare kommer förr eller senare att motta en bluffaktura, men inte många kommer gå på den. Det viktigaste är att gå ut och varna när det väl sker, berättar Jan Olsson.

När en bluffaktura tas emot av företagarna ska de snabbt kunna se i varningslistan om det är ett vanligt förekommande bedrägeriförsök, för att inte kliva rakt in i fällan. Bedragarna har blivit allt duktigare på att skapa bluffakturorna med hjälp av tydligare avtal. På så sätt placerar sig bedragarna i en gråzon.

– Avtalen är bluffbolagens trygghet. Man bemannar tjänsten, man fakturerar det utförde arbetet. Om sen tjänsten är efterfrågad är en annan sak, berättar Ludvig Isacsson.

 

Agerandet vid bluffaktura

Om du råkat skriva på den eventuellt påhittade fakturan ska du snabbt bestrida den. Det är viktigt att meddela avsändaren om att fakturan kommer att bestridas. Att göra en polisanmälan är rekommenderat för att minska risken att det sker igen.

– Det första man bör göra är att bestrida fakturan. Då är det viktigt att vara tydlig med varför man inte tänker betala, säger Ludvig Isacsson.

Det är rekommenderat att bestrida fakturan sakligt via e-post och undvika att prata med fakturaavsändaren.

– Att ge sig in i dialog med fakturaavsändaren kan ofta göra det hela ännu värre. I vissa fall kan man råka bli tillräckligt manipulerad, att man sluter ett nytt avtal där man ändå tvingas betala en viss summa, fortsätter Ludvig Isacsson.

 

Ska man vara rädd för bluffakturorna?

Det är viktigt att ha respekt för händelser av bluffakturor. Sverige har en stark lagstiftning och det gäller att veta hur man ska bära sig åt för att inte lyckas försätta sig själv i en sämre situation.

– Jag tycker inte man ska vara rädd. Rädslan är det farliga i det hela. Det mest nödvändiga är försiktigheten och så länge man inte ingår avtal klarar man sig bra, säger Ludvig Isacsson.

Ulf Kerschinsky berättar att han varit egenföretagare länge och någon rädsla finns inte riktigt. Däremot är det alltid lika obehagligt att få en bluffaktura, berättar han.

– Jag har aldrig betalat en bluffaktura. I mitt fall vidarebefordrar jag de fakturor jag får till en bekant jag har som har ett säkerhetssystem. På så sätt känner jag mig väldigt trygg, säger Ulf Kerschinsky.