Stefan Vilkman blev årets chef 2019. Foto: Jenny Frennberg

Så blev Stefan Vilkman Årets chef

Stefan Vilkman blev utnämnd till Årets chef med motiveringen: “med innovation och nytänk har han skapat en arbetsplats i framkant där människor vill vara, verka och utvecklas”. Men vem är egentligen Stefan Vilkman? Jag har besökt hans arbetsplats på Östra gymnasiet för att få reda på djupet vad som är hemligheten bakom hans framgång.

Jag traskar från busshållplatsen över bron till en stor byggnad av tegelsten, undangömt och diskret beläget bakom tallträden. Entrédörren är låst, men ganska snabbt kommer en elev ut och håller upp dörren åt mig. Receptionen är precis framför mig och det tar inte mer än några sekunder som jag blir bemött av receptionisten. Jag berättar att jag ska träffa rektorn, Stefan Vilkman. Samtidigt som jag säger hans namn ser jag honom genom glasväggarna som bildar hans kontor, men jag väljer att titta bort så han inte känner sig stressad. Jag passar på att rodda fram mitt pappersblock och penna så jag blir lite mer redo för min första riktiga intervju.

Då kommer han ut från sitt kontor. Han hälsar mig välkommen och skakar min hand. Inne på hans kontor är det minst femton post-it lappar på skrivbordet, souvenirer av alla olika slag står på fönsterkarmen och en stor tavla på en fågel hänger framför hans arbetsplats.

 

Stefan Vilkman började inte sin tjänst som rektor på Östra gymnasiet hur som helst. Hans nyfikenhet för omvärlden och kunskap började redan sen barnsben när han upptäckte det lokala biblioteket i hans hemort Södertälje. Han gick ut med bra betyg men började arbeta direkt efter gymnasiet som eltekniker. Detta gjorde han i över femton år, tills han insåg att det var dags att prova något nytt och kanske utöka CV:t med en vidare utbildning - vilket ledde honom tillbaka till skolbänken. I sex år studerades det magisterexamen i företagsekonomi, och det var det som skulle förändra allt.

 

— Det var då [när jag studerade] som jag fick lära mig allt om marknadsföring, ledarskap och juridik, vilket har varit jätteviktigt för mig i den här verksamheten, säger han.

 

Det ledde till en början jobb som studierektor, men som spann vidare till jobbet som projektledare för Östra gymnasiet. Det var då hans tidigare erfarenhet som eltekniker, lärare och projektledare ledde till hans recept för en ny form av entreprenörskap.

 

— Men det är förstås också viktigt att kunna fråga om hjälp, det måste man kunna göra. Jag hade aldrig fixat det här på egen hand, utan det funkar bäst att fråga de som kan deras ämnet bäst, berättar han.

 

Vi tar en rundtur i skolan. Elever och personal hälsar på Stefan Vilkman när vi blickar ut över de olika lokalerna. Alla vet vem han är här. Det är en pampig miljö med mycket ljusinsläpp, stora ytor, högt i tak och fräsch miljö. Vi går förbi salar med glasväggar som innehåller gym, musikrum och plugghörn. Jag ser in utifrån, tack vare glasväggarna som bildar klassrummen. När vi går förbi ett av personalkontoren öppnar en anställd dörren och frågar Stefan Vilkman snabbt ifall han har tid att prata efter vårt möte. Han nickar snabbt och vi går vidare.

Vilket då får mig att förstå hans vision. Det är i de små detaljerna det sitter. Av det faktum att det är glasväggar, kunde den anställde få syn på Stefan Vilkman och därmed ta kontakt. Att öppenheten leder till kommunikation. Det får mig att inse att han är inte bara en rektor på en gymnasieskola, utan han är en entreprenör.

 

— Jag gillar att fundera ut saker, hur man skulle kunna göra de ännu bättre. Jag är inte rädd för att förändra saker om det inte skulle gå bra, utan då skrotar vi den idén och så gör vi något annat istället. Jag har litat på att gör man en bra grej, så går det att utföra den bra. Krånglar något så går det att hitta en lösning.