På Drivhuset kan entreprenörer i startgroparna mötas och bolla idéer. Foto: Andrea Lindelöw

Studenternas knep för att lyckas med e-handel

Är du sugen på att starta eget? Har du en idé till något du vill sälja på nätet? Då kan det vara till hjälp att ta del av tips från några som redan försöker. På Drivhuset Campus Flemingsberg träffar du dem.

Handel via internet växer hela tiden. Förra året omsatte e-handeln i Sverige 77 miljarder kronor vilket är en ökning på 15 procent. Fler och fler vill pröva lyckan och ta del av den växande marknaden. Drivhuset är ett företag som anordnar workshops och kurser för studenter som vill starta eget. Erik Dilexit och Daniel Erkas som båda pluggar på Södertörns högskola har tagit hjälp av Drivhuset för att utveckla sina verksamheter. 

Erik Dilexit är delägare i Blue Bird Optics som säljer skid- och solglasögon med vidare synfält.

– Ett tips är att nischa sig och ha något som sticker ut från konkurrenterna. Ta emot tips från andra för det finns mycket kunskap där ute. Värt att tänka på är att hitta bra leverantörer som levererar varorna i tid.

Erik fortsätter berätta att Drivhuset har varit till stor hjälp när det kommer till att bolla idéer. 

– Det positiva med Drivhuset är de andra företagarna som kommer hit. Har man några frågor kan man ställa dem till de andra och få hjälp. 

Daniel Erkas är på väg att starta ett modemärke som han ska sälja på nätet. Han har tidigare försökt med andra affärsidéer som lades ner ganska snabbt. Men nu är han optimistisk. Han tycker att han vet mer hur man ska jobba kring e-handel och digital marknadsföring. 

Daniels tips är att ha ett bra men litet team att jobba med. Han tycker det är viktigt att jobba med rätt personer som har engagemang och är villiga att lära sig. 

– Det är underskattat att jobba med SEO (sökmotoroptimering) och digital marknadsföring, exempelvis sociala medier. Allt måste hänga ihop för att du ska hamna högt upp på sökningar. Om du inte jobbar bra med alla delar kommer du inte att synas.

Erik Karlberg studerar också på Södertörns Högskola och driver samtidigt e-handelsföretaget Save Mondays. Affärsidén är en tygpåse som man kan rulla ihop och ta med till butiken och hem. Han har också skrivit boken ”E-handel för en digital nomad”. Där delar han med sig av sina erfarenheter av e-handel och ger tips till den som vill ta vara på nätets möjligheter.

– Det är viktigt att starta något man brinner för, vara personlig och inte krångla till det, säger han.

Han varnar också för att dra på sig dyra löpande kostnader. Startar man med en stor krånglig process, tvingas man lägga för mycket tid på logistik när man egentligen borde fokusera på marknadsföring, menar han. 

Både Erik Karlberg och Daniel Erkas ser returer som ett stort problem. Många kunder utnyttjar returrätten. Företagen har då en kostnad för frakt men får inte betalt.

– När man är ny och inte har börjat sälja stora volymer har man inte råd med att folk lämnar tillbaka. Vinstmarginalen är för liten, säger Daniel Erkas

Men studenterna som Nytt i Flempan har träffat på Drivhuset tycker inte att man ska låta sig avskräckas av sådana problem.

– Kör igång och prova, våga testa din idé, säger Erik Dilexit.