Fatih Altuntas säljer frukt på Fullerstatorget. Foto: Matilda Torsteinsrud

Fruktförsäljningen i gång - ett vårtecken på Fullerstatorget

Av Matilda Torsteinsrud
Sommarens torgförsäljning har kommit igång på Fullerstatorget. För en vecka sedan ställde Fatih Altuntas, som äger Livets Frukt och grönt, upp sitt stånd för sommaren. Både trogna stammisar och nya kunder kommer för att köpa ananas, mango och blåbär denna aprildag.

Sedan 2000 har Livets frukt och grönt varit i gång i Huddinge centrum. Fatih Altuntas sträcker fram en plasthandskebeklädd hand och hälsar, och säger att han ska svara på mina frågor så gott han kan. Folk strömmar till nu i vågor. Det är kvällsförsäljningen som är i gång, förklarar Fatih.

– Första veckan på Fullerstatorget har gått bra, jag är nöjd, säger Altuntas.

Bananer och jordgubbar är det som säljer mest.

Altuntas står vid kassan medan hans lillebror fyller på frukt och bidrar med torgförsäljarens klassiska tillrop. Annars arbetar Fatih sida vid sida med sin fru, och idag är brodern där och hjälper till. Varje morgon ska ställningen och det gula tälttaket resas igen. Under de snett snickrade borden, med kanter mellan frukterna, står kartonger staplade. Utanför pendeltågsstationen, skyddade från solen på det mindre torget, dignar borden av frukt. Priserna är låga, och jordgubbarna extra söta, skriker djuporange skyltar på blompinnar bland frukt och grönt. Brodern ser till att skyltarna står som de ska.

Jordgubbsförsäljningen på Fullerstatorget är ett tydligt vårtecken. Foto: Matilda Torsteinsrud

 

– Vi säljer billigt, det kan du skriva, säger Altuntas.

Altuntas är egenföretagare. Han har tagit över det företag som hans pappa startade 2000. Altuntas fick tillstånd att ha sin verksamhet i Huddinge centrum för sex år sedan.

Flera föräldrar med barn kommer och köper jordgubbar. Också tjejer som just slutat skoldagen går dit, gärna i trio, och köper jordgubbar att dela på. En av de flickorna, kanske tolv år fnittrar blygt innan hon tar mod till sig och säger ”Okej, jag gör det!”, går till Altuntas som hälsar, ler och tar betalt.

Kundkretsen är mycket blandad. Unga och gamla. Många stannar till på cykelfärden från jobbet och köper med något hem. Flera handlar iförda cykelhjälm. En av föräldrarna som kommer dit med två barn i stora frigolithjälmar, hälsar Altuntas på med namn och frågar hur hon har det i dag. Mammans två barn är upprymda över bären, en flicka ler stort för att hon får bära asken i en plastpåse. De har en hel del stammisar. Altuntas tror att det har att göra med den goda kvaliteten. De har oftast samma leverantörer.

-Har ni några konkurrenter?

-Nej. Jo, Coop och Ica i så fall, säger Altuntas.