Karin Winroth tror att vissa grupper är väldigt trötta på reorna. Foto: Daniel Nordal

Huddingebor tvivlar på Black Friday

Det råder delade meningar om Black Friday bland Huddingeborna. Naturskyddsföreningen uppmanar till bojkott.
– Vi vill minska konsumtionen, säger Alexandra Blomqvist, Naturskyddsföreningen i Huddinge.

Black Friday äger rum den 29 november i år. Butikerna lockar in kunder med reklam som utlovar exklusiva produkter för lite pengar. Enligt e-barometern, en näthandelsrapport från Postnord och branchorganisationen Svensk handel, associerar konsumenterna framför allt dagen med hemelektronik. Men reorna blir större och mer varierade varje år.

Huddinge centrum har uppdaterat sin sida på Facebook med en bannerbild och vissa kedjor har tjuvstartat sin Black Friday-rea, som i många fall blir en Black Week, då reapriser sträcker sig över hela veckan.

Bland konsumenter finns olika åsikter om rean. Vissa anser att det är oärliga prissättningar och en uppmaning till konsumtionshets. En användare skriver i en lokal Facebook-grupp att det är ”förödande för sinne och miljö”, medan andra påpekar att de gjort bra kap, men att det gäller att läsa på innan.

– Bara hysteri. Lockvaror som tar slut direkt. Jag kan tänka mig roligare saker att göra på en fredag än att stå i groteska köer, säger Huddingebon Susanna Bergman.

Karin Winroth är docent i företagsekonomi på Södertörns högskola och studerar konsumtionskultur och varumärken. Hon tror att människor börjat genomskåda företagens strategier.

– Jag tror att vissa grupper är väldigt trötta på reorna, och det fokus på konsumtion som de innebär. Många unga reagerar dessutom mot konsumtionen, som till exempel Greta Thunberg, säger Karin Winroth.

Naturskyddsföreningen har startat ett event på Facebook som idag har 25 000 intresserade. I år hoppas de att slå förra årets intresserade på 71 000 personer. De uppmanar i evenemanget till att konsumenter istället ska laga sina grejer, handla second hand och konsumera med eftertanke.

– Vi vill minska konsumtionen snarare än att öka den. Det går åt massor av resurser för att möta den ökade konsumtionen vilket visar sig i flera led, till exempel utvinning av material, vid produktion och transport, säger Alexandra Blomqvist, ordförande i Naturskyddsföreningen Huddinge.