Cem Celepli Atci har på två år byggt upp sitt bolag som vuxit sig stort. Foto: Agnes Hammarlund

Flempan-killen som vill göra skillnad för unga

Av Agnes Hammarlund
Cem Celepli Atci, 28, från Flemingsberg har på två år lyckats bygga upp ett företag som vuxit sig stort. Företaget samarbetar med bland annat verksamheter i hela landet och Botkyrka kommun. En digital kuratorstjänst för unga var visionen Celepli Atci hade när han startade sitt företag Snaptive. Idén kom till när han studerade till socionom och upptäckte att den vardagliga dialogen mellan vuxna och unga saknades.

När Cem Celepli Atci, grundare och vd för Snaptive, går den fem minuters långa promenaden från Flemingsberg centrum till den lokala brottningsklubben hälsar han på människor i alla åldrar. Det är många i ”Flempan” som känner honom.

 

– Jag var ett barn man var tvungen att dra hem. Jag var ute från morgon till kväll. Flemingsberg var hela min värld. Till slut valde jag att hänga på Huddinge brottningsklubb istället för att vara ute på gatan. Ungarna nu för tiden hänger fortfarande ute men de sitter med sina telefoner hela tiden, säger Cem Celepli Atci.

Innergården i Flemingsberg Cem och hans vänner brukade leka på. Foto: Agnes Hammarlund

Snaptive började på Snapchat

Det var när den unge entreprenören och en kurskamrat skulle skriva sin C-uppsats på socionomprogrammet som idén om Snaptive kom till. De ställde en fråga till behandlingsarbetare om vad de tror kan göra störst skillnad för barn. Till svar fick de: vardagliga dialoger mellan unga och vuxna. Svaret etsade sig fast i Celepli Atcis tankar. Han menar att den typ av dialog inte existerar, och behandlingsarbetarna sa själva att de inte har tid för det vardagliga snacket med unga. De springer mellan möten varje dag och kan därför inte stanna upp och ge tid till ungdomarna.

 

– Förut var jag väldigt aktiv på appen Snapchat och runt den tiden tror jag att min lillebror var cirka 15 år. Jag kunde ringa honom utan att få svar, men när jag skrev till honom på Snapchat fick jag alltid svar direkt. När jag insåg det började jag fråga ungdomar ”vad är det NI behöver som kan göra skillnad för er?” och de sa samma sak: vardaglig dialog, säger Celepli Atci.

 

Det fanns en upprördhet hos honom över att få samma svar men att det inte fanns en lösning, och valde att göra ett snapchatkonto under namnet Snaptivesv. Sen presenterade han en idé för sin studiekamrat om att Snaptive skulle bemannas dygnet runt. Kontot fick fler och fler följare, men att det skulle leda till ett företag hade de nog inte kunnat ana.

 

­– Jag fattade inte ens att vi hade en affärsidé först. Jag pratade med en barndomskompis som har studerat på Handels och hon sa ”Men ni har ju en affärsidé! Låt oss göra det här till ett företag!”.

 

Skiljer sig från vanliga hälsoföretag

– Jag vill se det som att mitt företag samarbetar med andra företag och organisationer, och därför säger jag samarbetspartners istället för kunder, förklarar Celepli Atci.

 

Till skillnad från andra digitala företag som jobbar med hälsa för Snaptive statistik över sina användare. Att skriva till Snaptive är anonymt, men företaget kollar vilken samarbetspartner ungdomen är kopplad till och vilket dilemma som ungdomen skriver om. På så sätt kan Snaptive enkelt se mönster och därmed också analysera vilka problem som uppstår hos unga i olika geografiska områden.

 

Samarbete med Botkyrka kommun

Snaptive samarbetar med många verksamheter i landet där kuratorer på skolor jobbar ihop med kuratorerna på den digitala tjänsten. Tillsammans med Botkyrka kommun har företaget börjat arbeta med fritidsgårdar i regionen. Så fort en ungdom kommer med problem där fritidsledaren kanske inte vet hur den ska ge stöd, kan de hänvisa ungdomen till Snaptive.

 

I framtiden hoppas Celepli Atci att se ett samarbete med fler företag och organisationer för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för unga samt höja kuratoryrkets status