Kalyani Renlund Ålder: 53 år Bosatt: Tullinge Yrke: Butikschef och reklamationsansvarig på Elon Stima Foto: William Westin Bergh

Från Sri Lanka till butikschef på Elon Stima – möt Kalyani Renlund

Av William Westin Bergh
I coronatider är det inte en nyhet att mindre företag påverkas negativt. Ett av dessa är Elon Stima, ett familjeägt företag sedan 1976, som precis öppnat sin andra butik. Kalyani Renlund är butikschef och reklamationsansvarig i båda butikerna och berättar i en intervju med ”Nytt i Flempan” om sin uppväxt och hur butikerna jobbar under pandemin.

”Om jag fick beskriva mig själv med tre ord skulle de vara glad, positiv och hjälpsam.”

”Om mina medarbetare fick beskriva mig med tre ord skulle de vara glad, hjälpsam och kunnig.”

År 1967 föddes Kalyani Renlund på Sri Lanka, 15 år senare blev hon adopterad av en svensk familj och kom till Sverige. Hon började studera i Källbrinkskolan i årskurs sju och gick ut gymnasiet på Grantorpsskolan. Under sin uppväxt i Sverige bodde hon med sin familj i Huddinge. Hennes familj äger och driver butiken Elon Stima som hennes svenska morfar grundade. Butiken är belägen längsmed Häradsvägen i Huddinge och har legat där sedan den grundades.

Kalyani är i grunden en utbildad undersköterska vilket gjorde att hon inte började jobba direkt i familjeföretaget när hon kom ut i arbetslivet. Hon valde istället att jobba på ett ålderdomshem i Huddinge. Under den tiden jobbade hon nattskift på hemmet vilket gjorde att hon inte fick mycket fritid med sina barn. Därför valde hon istället att börja jobba för Elon Stima.

I maj det här året öppnade familjen sin andra butik i Kungens Kurva i hopp om att öka sin försäljning, men i samma veva slog Coronaviruset till i världen.

”Det är klart att pandemin har påverkat vår verksamhet och det har inte gått lika bra för vår nya butik som vi tänkt oss. I den nya butiken märks det att viruset har slagit till, men i den gamla butiken rullar försäljningen på nästan som vanligt. Så i det stora hela är vi ekonomiskt påverkade.”

I butikerna jobbar de anställda mycket med att skapa en så bra relation med kunden som möjligt, berättar Kalyani. De ser väldigt tydligt att många kunder kommer tillbaka och fortsätter handla hos dem, framförallt äldre.

”Vissa äldre personer har så stor tillförlit till oss att de gett sitt bankkort med kod till mig och bett mig gå in och handla åt dem medan de sitter kvar och väntar i sina bilar utanför butiken. Det är dessa relationer vi eftersträvar med våra kunder, att de ska känna sig trygga hos oss.”

I butikerna finns det totalt åtta anställda fördelat på de två butikerna, varje arbetspass består av tre personer i respektive butik. Under pandemin har företaget inte dragit ner på arbetskraften och har inga planer på att göra det då de redan är så få anställda, säger Kalyani. De har heller inte begärt någon form av stöd från staten eller kommunen då företaget inte ansett att det inte har varit nödvändigt.

”Våra framtidsvisioner är att vi ska kunna fortsätta driva butikerna så länge som det går inom familjen och att försöka hålla igång den nyöppnade butiken under pandemin.”

I dagsläget pågår även bygget av en ny på- och avfart precis vid nya butiken i Kungens Kurva och när den öppnar kommer det gynna Elon Stima väldigt mycket, säger Kalyani. Kungens Kurva ska även byggas ut kommande år vilket också förhoppningsvis kommer gynna butiken ännu mer säger hon.