Har Pulsen förbättrat sig? Foto: Hanna Åkesson

Nytt i Flempan följer upp förra årets avslöjande

Mögligt bröd och en tolv dagar gammal skinka låg till salu i hyllorna när Nytt i Flempan besökte Pulsen för nästan ett år sedan. Vi återbesökte butiken för att se om livsmedelshanteringen förbättrats.

För ett år sedan när Nytt i Flempan besökte butiken fylldes en hel korg med varor som passerat bäst-före datum. Butikschefen Johnas Wremborn skämdes och menade att de har en policy att inte sälja varor som passerat bäst-före datumet. Vi pratade även med delägaren Bengt Sallstedt som välkomnade oss tillbaka för att se hur de förbättrat sitt arbete.

I dag när vi tog ett rundvarv i butiken hittade vi endast tre varor som gått ut ur datum, två skinkor och en färdigrätt. Varorna hade passerat bäst-före datum med en dag. Jämför vi detta med förra året så har alltså en stor förbättring skett. När vi går fram till Johnas Wremborn med korgen med tre varor och berättar att vi följer upp efter artikeln vi skrev för ett år sedan, så berättar Johnas att de inte alls hade tyckt om artikeln som skrivits av Nytt i Flempan. Han tyckte att artikeln hade känts alldeles förvrängd och dåligt vinklad. Johnas Wremborn och delägaren har därför bestämt sig för att inte svara på frågor från Nytt i Flempan innan de har pratat ihop sig.

I en telefonintervju med Johnas senare på dagen berättar han att de ändrat sina rutiner sen sist och blivit mycket hårdare med datumkontrollen.

– Vi har en nollvision, sen att vi missar ibland beror på den mänskliga faktorn, säger Johnas.

Han förklarar också att de medvetet köper in varor med kortare datum för att sälja till ett väldigt billigt pris. Deras koncept är att sälja varor med mindre marginal men i större volym.

 – Vi anpassar oss efter våra kunder och vill erbjuda bästa möjliga pris.

På Pulsens facebook-sida kan vi se på recensioner från drygt ett år sedan som inte alls är lika positiva som de är i dag. Från november och september förra året finns tre recensioner där kunder klagat på gamla varor de fått med sig hem. Under de senaste månaderna hittar vi inte något klagomål om gamla varor, utan endast positiv feedback.

Här kan du läsa artikeln från förra året.