Svante Ekberg är har skrivit en bok om slogans. FOTO: Svante Ekberg

Ingen ny slogan för Flemingsberg

Flemingsberg har ingen, och kommer inte att få en slogan säger Helena Lundberg, marknadschef för Huddinge kommun. Detta trots att stadsdelen byggs om och sökningar på internet säger något annat.

”Jag är tokig i Säter” är kanske Sveriges mest kända ortsslogan. Den finns inte kvar längre på grund av dubbeltydligheten i uttrycket. Att den dels beskrev hur man lätt förälskar sig i kommunen, men också en direkt referens till den över hundra år gamla psykiatrikliniken. Just deras slogan har sedan nåt år tillbaka tagits bort. Men fenomenet ortsslogans existerar än.

 

Flemingsberg har genom åren haft olika slogans och vissa har blivit mer etablerade än andra. Det krävs inte många tangenttryck för att hitta ”From brains to business”. Helena Lundberg berättar att den har använts men skrotades i samband med skapandet av en ny varumärkesplattform 2012.

 

Sloganexperten Svante Ekberg, bland annat författare av en bok i ämnet håller delvis med i beslutet att Flemingsberg inte ska ha någon slogan.

 

– Vågar man och har humor är det toppen. Men betala inte miljoner till någon reklambyrå som kommer fram till någon larvig plattityd. Låt det komma från gräsrötterna, annars kan man lika väl skita i det.

 

Man kan på vissa håll, bland annat vid Flemingsbergs station hitta värdeorden ”En del av Huddinge”. Det är ingen slogan enligt Helena Lundberg. Istället är det en poängtering av att Flemingsberg är en del av något större.

 

– Huddinge är huvudvarumärket och det vill vi ska vara tydligt. Och att Flemingsberg faktiskt är en del av det hela.

 

På Flemingsbergs hemsida hittar man ”Där kunskap och kreativitet möts i södra Stockholm”. Helena Lundberg menar att det endast är en bra mening, inte en slogan. Hon fortsätter med att understryka att man kan hitta meningar som kanske kan fungera som slogans, men det är inget uttänkt för marknadsföringens skull. Inte heller när bygget av Stockholm south business district står klart kommer någon sammanfattande mening utformas. Trots att byggföretaget Fabege använder sig av ”A place to be” i sin varumärkesbild.

 

– Generellt är vår inställning att inte använda någon slogan alls. Det är för svårt att sammanfatta alla delar i en klatschig mening. ”A place to be” är något Fabege använder men inte något som kommer etableras. Flemingsberg kommer alltid att vara Flemingsberg, Stockholm south business district är bara stadskärnan som ska byggas.

 

Det går inte att komma ifrån att internet har kvar gamla slogans. Säter lär vara kända för sin en lång tid framåt. Även Flemingsbergs användning av slogans förr har lämnat spår i cybernätet. Det är inget som oroar Helena Lundberg.

 

– Det är svårt att hålla koll på, man vet inte när vissa hemsidor uppdateras. Men det viktigaste är att vi själva rensar i våra kanaler.