Romil Barmicho berättar om hur de fått ställa om under corona. Foto: Kasper Ljungström

Restaurang Leyla’s hårt drabbade av pandemin

Av Kasper Ljungström
Ristorante Leyla’s Eatery på Röntgenvägen i Flemingsberg ser en tydlig minskning av gäster under pandemin. Vi har pratat med Romil Barmicho, personalansvarig på Leyla’s som menar att året 2020 har varit tufft.
Hur har restaurangen drabbats av pandemin?

– Den har påverkat oss mycket eftersom många av våra kunder är universitetsstudenter och folk som arbetar på kontor. Pandemin har ju gjort att folk jobbar hemifrån istället för att gå på sina lektioner i skolan eller att vara på sina kontor, och går därför inte ut och äter lunch i samma utsträckning.

Vad har ni fått ändra på för att hålla er till restriktionerna?

– Dels  har vi  markerat i golvet så att köerna inte blir lika trånga och separerat borden för att uppmana till distansering. Vi gör det vi kan genom att minska antalet platser i restaurangen och försöker se till att gästerna följer våra regler.

Har ni blivit tvungna att säga upp folk eller dragit ner på arbetstimmar?

– Lite grann. Vi har dragit ner på några anställdas arbetstimmar eftersom det inte behövs lika många som arbetar samtidigt nu när vi inte har lika många kunder.

Ser ni pandemin som ett hot mot restaurangens framtid?

– Vi har ju haft restaurangen några år nu, men det här året är verkligen första gången som läget är kritiskt. Det är väldigt stor skillnad från tidigare år så det är svårt att säga.