Konstverket

Konstverket "Damen med hunden" i centrala Flemingsberg. Foto: Rolando Perez

Konstnären bakom “Damen med hunden” i hjärtat av Flemingsberg

Rolando Perez mannen bakom konstverket “Damen med hunden” i Flemingsbergs centrum. Efter att ha studerat konst i Santiago, Chile, flydde han militärkuppen 1973 och kom till Sverige. Här fortsatte han sina studier på Konstfack. Han är ordförande i Södertälje konstkrets och har etablerat sig genom sin experimentella konst.

Vad är bakgrunden med “Damen med hunden” i Flemingsberg?

— Det började med att jag fick kartongrester som skulle slängas i Södertälje konsthall, så jag började klippa och experimentera med dem. Till slut gjorde jag några figurer på 20 cm, så “Damen med hunden” var en del av en större samling av vita figurer i kartong.

 

Hur speglar “Damen med hunden” ditt konstnärskap?

— Det är just det här med kartong och papper. Jag ser väldigt mycket upp till Matisse och Picasso. Jag blir inspirerad att arbeta med olika material som papper och keramik. Men det som skiljer mig från dem är att jag arbetar mer med en helhet, och “Damen med hunden” är egentligen en del av “Den vita staden” med andra vita figurer.

 

Har du själv märkt av betydelsen för konstverket?

— Ja det har jag. När jag är i Flemingsberg och kollar på verket hör jag barn associera den till boken av den ryska författaren, Anton Tjechov.

 

Hur har ditt konstnärskap blivit påverkad av den rådande pandemin?

— Självaste konsten har inte tagit skada då jag är trygg i min ateljé. Det är mera den sociala delen. Jag träffar inte mina barnbarn, men jag gör pappersfigurer till dem och vi kommunicerar via mobilen. Det blir lite terapeutiskt när kommunikationen nu blivit omvandlad till något nytt.

 

Hur kommer det sig att du valde konstnärsyrket?

— När jag var åtta år bodde vi på landsbygden i Chile. Jag såg inte på tv som barn gör idag, utan brukade teckna med vanliga pennor istället. En dag kom ett argentinskt par förbi, som skulle resa runt i Sydamerika med sin husvagn. Inne i husvagnen hade frun en ateljé, och när de såg att jag ritade bjöd de in mig och jag fick måla en oljetavla. Det var en helt annan värld och upplevelse i husvagnen.