400 parkeringsplatser sägs upp i Visättra

Bristen på parkeringsplatser är ett stort problem i Visättra. Huddinge kommun säger upp kontrakten till 400 parkeringsplatser som ska renoveras. I dagsläget finns inte någon plan för hur parkeringsplatserna ska ersättas under tiden. – Det är hemskt! Jag har bott här i 20 år. Nu säger de bara upp parkeringsplatserna utan att erbjuda alternativ, säger en av de drabbade.

Vem som har fattat beslutet till renoveringen är oklart då Huddinge kommun och fastighetsbolaget D. Carnegie & Co hänvisar till varandra.

– D. Carnegie & Co har tagit beslutet, det är de som hyr ut och ansvarar för garaget, säger ordförande för samhällsbyggnadsutskottet, Malin Danielsson.

Från D. Carnegie & Co:s sida låter det dock annorlunda.

– Vi har fått in ett föreläggande från kommunen. I detta fall om total upprustning, säger Björn Sundberg, kommunikationschef på D. Carnegie & Co.

Enligt de boende i området råder redan brist på parkeringsplatser. Från och med juli nästa år säger Huddinge kommun upp kontrakten till parkeringsplatserna. Anledningen är att garaget behöver renoveras. Renoveringen förväntas ta mellan nio och tolv månader att slutföra. Huddinge kommun jobbar nu, i samarbete med D. Carnegie & Co, på att hitta en lösning på vart det ska gå att parkera under renoveringsperioden.

– Vi vet inte ännu, utan diskuterar möjliga lösningar. Förhoppningsvis hittar vi en ersättningsparkering, säger Malin Danielsson. Vi kommer göra vad vi kan för att undvika kaos, då vi vet att det är ont om parkeringar redan nu, tillägger hon.

Att det saknas en konkret plan på var de boende ska parkera under tiden är något som oroar de boende i området.

– Vart ska man göra av bilen? Här finns det bara uthyrda platser och man får inte stå på gatan. Det kommer att bli kaos, säger Birgitta Lindström.

Alexander Ottesten Foto: Anton Gustavsson

Beslutet om renovering har meddelats via ett brev som de berörda ska godkänna, skriva under och skicka tillbaka till kommunen.

– Det är för jävligt! Vi fick ett brev som man ska skriva under och skicka tillbaka. Jag kommer inte att skriva under, då erkänner man att man vill detta, säger Alexander Ottesten, som inte heller är nöjd med att inte kunna parkera inomhus nästa vinter.

– Jag har en skadad arm, så det kan bli jobbigt. Det är okej att de höjer hyran, men det blir jobbigt att behöva parkera ute.