Foto: TT

Färre avgångar från Stuvsta upprör pendlare

Resan mellan Södertälje C och Stockholm City ska förkortas med tre minuter. Detta ska ske genom färre stopp och Stuvsta blir en av stationerna som drabbas.
– Det är helt galet, säger en pendlare.

Den 22 september i år kom beskedet som innebär att Tullinge och Stuvsta får två mindre avgångar per timme under rusningstrafiken.

Enligt SL och landstingets trafikförvaltning är syftet med snabbpendeltågen inte bara att korta ner restiden, utan också att fördela resenärerna för att minska trängsel. Trafikförvaltningens presskommunikatör Claes Keisu säger att tanken med snabbpendeltågen är att göra dem mer attraktiva för resenärer från de stora stationerna.

– När dessa resenärer tack vare tidsvinsten i högre grad väljer snabbpendeltågen fördelas antalet påstigande jämnare mellan tågen - det vill säga trängseln minskas på de tåg som stannar på alla stationer.

Johan Svensson, 24, pendlar dagligen från Stuvsta till sitt jobb. Han är inte nöjd med beskedet.

– Jag tycker att det är töntigt, SL är bara korkade när dom fattar sådana här beslut, säger han.

Trots att han själv inte åker under rusningstrafiken och inte påverkas av beslutet så förvånas han ändå över att man väljer att ställa in avgångar för att vinna tre minuter.

– De som åker från Södertälje tror jag inte bryr sig om tre minuter, menar han.

 

Brukar vara fullt på perrongen

Stuvstabon Susanne är inne på samma spår som Johan och säger att det är ”helt galet” att tågen inte ska stanna i Stuvsta. SL:s förklaring om att man vill spara in restid köper hon inte.

– Den lilla tidsvinsten känns inte värt det, de som bor söderut sparar 3 minuter medan vi som bor här får vänta, säger hon, och påpekar att hennes son brukar klaga på att det är fullt med folk på stationen.

Men alla är inte missnöjda. Philip Aven pendlar också dagligen från Stuvsta. Till skilland från Johan och Susanne, har han förståelse för beslutet, då han förutsätter att SL vet vad de sysslar med.

– Jag tror ju inte att det var något som de slog tärning om bara, säger han.

Han menar att det är självklart att man vill ha många avgångar och bra service, men att det samtidigt finns en verklighet att förhålla sig till.

– Om de kommer fram till att det är befogat för att optimera allt då kan jag tänka mig att anpassa mig till det.