Många studenter från Södertörns högskola kontaktar kommunen för information till skolarbeten. Foto: Huddinge kommun

Samhällsvägledaren: ”Kul att besvara frågor från studenter”

Av Victor Thyrberg
Huddinge kommun är en av nio kommuner i Sverige med en journalisthögskoleutbildning. Under utbildningen får studenterna öva på att göra granskningar och hämta uppgifter från kommunen. Nytt i Flempan har pratat med Julia Edoff som jobbar på Huddinge kommuns Servicecenter.

Hur är det att jobba i Huddinge kommuns telefonväxel?

–Jag är ganska nyanställd här och jag måste säga att det har varit jätteroligt. Jag har bara jobbat här i ungefär en månad.

Vad är det bästa med ditt jobb?

–Det bästa med mitt jobb skulle jag säga är att jag får lära mig väldigt mycket. Bara under den här korta perioden har jag lärt mig allt vad som gäller kring till exempel barnomsorg och parkeringstillstånd. Jag känner att jag alltid har saker att lära mig här och väldigt kompetenta kollegor att rådfråga.

Upplever du att det är många studenter som ringer nu?

–Jag har inte märkt av att så många studenter ringer. Vi är väldigt många som jobbar här på servicecenter så samtalen fördelas på alla. Det är möjligt att några av oss har fått många samtal från till exempel Nytt i Flempan. Vi är runt 18 personer som jobbar här, tror jag. Alla jobbar inte med telefoni hela tiden utan det varierar. Sen ringer det journalister ibland från andra tidningar också. Men jag skulle inte säga att det är jättemycket sådana samtal, de flesta är från vanliga medborgare.

Så du har inte funderat på att byta jobb till någon kommun utan en journalistutbildning?

–Nej men absolut inte, jag tycker snarare att det är roligt! Jag är ganska nyutbildad, jag tycker det är kul att besvara frågor från studenter. Igår besvarade jag frågor från två studenter som inte visste vart de skulle vända sig, det tycker jag bara är roligt.

Vill du ge något tips till framtida studenter i deras kontakt med kommunen?

–Som alltid så är ju ett trevligt bemötande bra. Att veta varför man hör av sig är alltid bra också. Men att ringa in är ju jättebra! Det är oftast drivna studenter som vill ha hjälp med någonting. Jag upplever alltid att det är väldigt trevliga samtal.