Foto: Lukas Lundberg

Unga företagare med stora ambitioner

Av Lukas Lundberg
Årets stora tävling för unga entreprenörer, Ung företagsamhet, gick av stapeln tidigare i år. Ett av de företag som vann pris var det lokala Huddingeföretaget Easy Liner UF från Huddingegymnasiet. Men trots framgångarna är de inte helt nöjda med tävlingen.
• UF är en tävling i entreprenörskap för gymnasieelever
• Tävlingen i Stockholm äger rum på Älvsjömässan
• Företagen tävlar i 13 kategorier
• Över 10 000 personer besökte mässan 2016

Allt började i klassrummet för UF-företaget Easy Liner. Företagets VD Nilofar Montazeri kom på idéer men tyckte inte riktigt att någon av dem höll måttet.

–  Vi funderade bland annat på en kortmaskin där kvittot skickades per mail men det kändes inte tillräckligt bra, säger hon. 

Till slut började hon tänka på vilka vardagsproblem hon själv hade och det var då idén om att skapa en mall för eyeliners föddes. Hon slog sig samman med tre andra klasskompisar och skapade företaget Easy Liner UF. Under årets gång har företaget smalnats av till att bara bestå av VDn Nilofar Montazeri och vice VDn Amanda Pousette.

Har blivit prisade för sin produkt

De första prototyperna av produkten skapades genom att företaget klippte ut mallar ur kontokort och det var viljan att skapa något från grunden som gav dem första priset i Huddinges egna UF-tävling.

– Anledningen till att vi vann i Huddinge var att vi hade en väluttänkt idé, att produkten är ny och enkel och att vi hade en genomarbetad affärsplan, säger Nilofar Montazeri.

Idag har produktionen lämnats över till ett externt företag där en ingenjör tar deras idéer och skapar mallar som sedan produceras i en maskin.

På UF-mässan i Stockholm kammade företaget hem en andraplats i kategorin årets produktutveckling men trots detta är de inte helt nöjda med mässan.

– UF för oss är en innovationstävling, men de flesta företag sålde samma produkter som tillexempel ICA gör, menar Amanda Pousette.

Företaget hade ställt in sig på att vinna alltihop och det blev lite av en besvikelse när de inte ens fick gå upp på scen och ta emot sitt pris.

– Vi hade satt oss i bilen och var på väg hem när de kom och hämtade oss för att ta emot vårt pris.

Svårt att hinna med

Efter mässorna har nya investerare hört av sig och tanken just nu är att satsa på att marknadsföra sig. Företaget vill nå ut till bloggare så att de kan skriva om produkten. De skulle vilja samarbeta med ideella organisationer, som Bröstcancerfonden. Men frågan är om tiden kommer räcka till framöver. 

– Jag har sökt till handelshögskolan men våra investerare tror att det blir svårt att både sköta företaget och plugga på samma gång, säger Nilofar Montazeri.