Dörrarna öppnas på morgonen. Foto: Annie Ericsson

Svarta fredagen lockar kunder till att spendera

Av Annie Ericsson och Sabrina Dridi
I morse startade en av årets största rea-dagar inom svensk handel. – Det är jättemycket folk, det är jättemycket varor. Det har gått från att vara helt okänt till att bli en av marknadens största dagar, säger Peter Järn, säljare på Elgiganten.

För fjärde året i rad har många svenska butikskedjor sänkt sina priser, och tagit del av den amerikanska motsvarigheten till mellandagsrean – Black Friday. Nytt i Flempan var på plats vid Kungens kurva för att ta tempen.

Elgigantens dörrar öppnades extra tidigt men bara ett femtiotal personer hängde på låset. En i folkmängden som väntat var Ulf Lorebeck,

– Jag har väntat i kanske 20 minuter. Black Friday är ett jippo som alla andra, man kanske kan köpa något billigt. Dock är det lätt att man förköper sig och handlar över sina ekonomiska resurser, det blir en lockelse.

Trots mycket folk ser många ur personalen fram emot Black Friday. De är positiva inför att det kommer mycket kunder och ser inga större problem med dagen. Elgiganten är en av många kedjor som dubblat sin personalstyrka för helgen.

– Vi tror att det kommer vara ett stort tryck under hela dagen, och även under hela helgen. Jag tror att vi kommer ha över 8 000 besökare under helgen, säger Peter Järn.

Både butikspersonal och kunder ser Black Friday som en dag att fynda julklappar till ett bra pris.

– Allt det vi handlar nu handlar vi till vänner, släkt och oss själva inför jul. Under mellandagsrean får man tillfälle att köpa det man inte fick i julklapp, säger Peter Järn

I fjol fick de kritik för att produkter tagit slut på Black Friday. Nu har de försökt förbereda sig bättre med ett fullt lager och en stor personalstyrka.

Black Friday blir större och större för varje år och därför måste butikerna anpassa utbudet till efterfrågan.

– Jag tror att det blivit så stort eftersom det blir så många erbjudanden på en och samma gång. Det finns någonting för alla, säger Peter Järn.  

Tv är produkten som förutspås bli storsäljaren under dagen. De flesta av kunderna på morgonen hade tv på inköpslistan.

– Priset fick mig att handla tv:n, jag vet egentligen inte om det är ett bra pris. Det är första gången jag handlar en tv på Black Friday. Jag höll min budget och jag tror inte jag kommer handla någonting mer idag, säger Åsa Back när hon är på väg ut från butiken.

Magnus Mannesson, varuhuschef på Elgiganten i Kungens kurva, tror att årets Black Friday kommer slå tidigare års siffror. Han tror att det till och med kommer slå mellandagsreans första dag. Elgiganten vid Kungens kurva dubblade sin omsättning under fjolårets Black Friday. Han tror att målen kommer uppnås utan problem.