Huddingebon Rasmus Tirzitis regidebut har prisats i Hollywood. Foto/Bild: Tirzitis Entertainment

Filmrecension: Vilsen- Jakten på en mördare

Huddingefilmaren Rasmus Tirzitis har regisserat sin första långfilm. Thrillern Vilsen: Jakten på en mördare har nu fått pris vid Hollywood International Moving Pictures Film Festival för bästa musik, film och regi.

Efter en rad hänsynslösa ritualmord träder den religiöst skolade Gabriella Berggren fram med vital information. Tillsammans påbörjar Gabriella och polismannen Göran Lidman jakten på de kristna extremisterna.

Med blodiga scener från ett brutalt mord på en ung kvinna sätter filmen snabbt sin skräckinjagande prägel. Scenen må få känsliga tittare att vända bort blicken men den inbitna thrillerpubliken törstar kanske efter mer. Tidigt skymtas vita prästkragar och halsband med kors. Dessa bilder i kombination med den kyrkliga körmusiken förtydligar temat för filmen, kristen fundamentalism. 

I början av filmen får vi se hur en liten flickas pappa förs bort av den religiösa extremiströrelsen ”Gudssöner”. Under filmens gång får vi sedan svar på våra frågor och pusselbitarna faller på plats. Flickan vi får se i början, groteska mord och mystiska symboler är genomgående ledmotiv i Huddingebons thrillerfilm.  

En svensk budgetversion av ”Änglar och demoner” 

Filmens handling kan beskrivas som en svensk budgetversion av Ron Howards Änglar och demoner. I den ser vi huvudrollen Robert Langdon, spelad av Tom Hanks, ge sig ut för att lösa mordgåtor. Gåtor, som likt Vilsen: jakten på en mördare har spår av kristen symbolik. 

Filmen har endast finansierats av privatpersoner och trots att handlingen påminner om Änglar och demoner, märks den begränsade budgeten av. Filmen är spännande och trappas upp efterhand till det oväntade, övernaturliga slutet. Ett slut som på grund av bristande resurser tyvärr tappar i övertygelse.