Linnea Haupt på teaterscen. Foto: Moa Malmqvist

Den allvarsamma lekledaren

Trots sina ynka 23 år har Linnea Haupt skrivit både musikal och bok. Nu leder hon sju teatergrupper på à la Carteteatern i Huddinge. För Linnea är teater både allvar och lek.

Jag möter Linnea på hennes nuvarande arbetsplats, à la Carteteatern, som ligger i den gamla biosalongen Fullersta bio i Huddinge. Här har hon jobbat knappt ett år men teatern är långt ifrån ny för Linnea. Det var här hennes teaterintresse började, för 17 år sedan, och har kommit att följa henne hela livet. Som 23-åring har Linnea hunnit skriva en bok, skriva en pjäs baserad på Peter Jöbacks musik, läsa musikteater på Öland och teater på Boulevardteatern i Stockholm. Hon drivs av en leklust och ett behov av arbeta fysiskt, förklarar hon.

  – Mamma brukar säga att jag är konstant leknödig, jag vill alltid leka, säger Linnea och skrattar.

 

Lärde skolkamrater att spela teater

 

Under hennes sista år på Kulturama gymnasium skrev Linnea en musikal baserad på Peter Jöbacks musik, som sattes upp på à la Carteteatern.  Hon beskriver hur hon plockade personer i skolans korridorer som på något sätt kunde delta. Hon gav personer, som hon visste kunde sjunga, roller och lärde dem teater.

   – Jag har inte förmågan att lära människor sjunga, men jag kan lära dem spela teater, förklarar Linnea.

Hon förklarar hur hon, på egen hand, fixade alltifrån kostymer till ljus. Hon visar mig musikalens plansch, en svartvit bild på Linnea framför en tegelvägg med musikalens namn i skrivstil – Nattens änglar. Planschen hänger fortfarande i teaterns entré. Under en repetition dök självaste Peter Jöback upp i publiken.

  – Efter repetitionen kom Peter fram till mig och sa att jag aldrig borde sluta med teater.

Linneas plansch inför showen.  FOTO: Privat

Påverkan viktig för Linnea

 

Musikalen förändrade Linneas syn på teater och hur teater kan användas.

  – Jag var chockad över att publiken satt i tårar, jag förstod att jag kunde påverka människor, berättar Linnea.

Hon menar att det är extra tydligt hos de barn och ungdomar som hon leder i à la Carteteaterns olika grupper. Hon berättar om en person som vägrade sjunga. Efter en tid lyckades Linnea uppmuntra personen att våga ta i ton.

  – Det visade sig att hen sjöng helt fantastiskt. 

Och det är just det, förklarar Linnea, som hennes jobb som dramaledare handlar om.

  –  Det handlar inte om själva föreställningen utan om ungdomarnas utveckling och självkänsla.

 

Teater speglar livet

 

Trots att Linnea ser teatern som ett rum för hennes lekfullhet så har det också ett nästan terapeutiskt syfte, och inte alltid på ett medvetet plan.

  – Jag kan se tillbaka och analysera min egen föreställning och då se mitt eget liv i det. Jag känner igen karaktärer och relationer, men det var inget jag aktivt inkluderade när jag skrev den, beskriver Linnea.

Hon berättar att hon aldrig är så närvarande som på scen. Teater, menar Linnea, är flyktiga ögonblick och det handlar om just det - ögonblicket. Närvaron får henne att glömma omvärlden och upptäcka nya sidor inom henne. 

  – Jag har haft tuffa perioder i mitt liv men teatern har alltid varit terapi, det känns som jag tömmer allting jag har inombords. Jag kan andas igen.

 

Ett stort ansvar

 

Linnea leder flera grupper i olika åldrar och tycker att ansvaret är utmanande men också läskigt. Hon förklarar hur hon ständigt måste skräddarsy sin pedagogik för både individen och för gruppdynamiken. Hon ger ett exempel på hur en person, i en av grupperna, hade en negativ inställning till nästan alla övningar.

  – Jag sa rakt ut att hens inställning inte var okej och att det smittar av sig.  Det var precis som att personen vaknade och har sedan dess varit den mest positiva i gruppen.

Linnea säger att teater kräver ansvar. Hon menar att alla karaktärer, stora som små, är viktiga och att teater handlar om relationer. Hon hänvisar till ett citat av sin rektor på Boulevardteatern.

  – Teater är en lek, men en allvarsam lek.