Trots internethandelns bekvämligheter drar butiken till sig många kunder. Foto: Marcus Persson Vestin.

Efter alla dessa år - Huddinge Musik består

Av Marcus Persson Vestin
Musikaffären Huddinge Musik har varit en självklar del av kommunens butiksutbud i 53 år. Framtidsplanen är att det ska förbli så. Vi har träffat Britt Sundvall som driver butiken.

Sedan 1965 har Huddinge Musik funnits till förfogande för de lokala musikanterna. En tre minuters promenad från Huddinge centrum ligger den lilla musikaffären som i över fem decennium sålt musikutrustning. I en tid då den prispressande näthandeln växer mer och mer så möter butikerna en allt hårdare konkurrens om kunderna. Trots detta så finns Huddinge Musik kvar där de funnits i 53 år. Vad är hemligheten för att en mindre butik ska överleva så länge?

 

Britt Sundvall har varit ägare av butiken i 24 år och hon betonar vikten av att ta hand om sina samarbeten och vårda kunderna.

– Lojala kunder återkommer till oss år efter år, det är inte bara folk från Huddinge utan även många från stan och ännu längre bort. Vi har också samarbeten med olika skolor och andra aktörer i området. Det är väldigt viktigt att ta hand om sina samarbeten och det är något jag tycker vi lyckats med, säger Britt Sundvall.

En annan faktor som varit viktig i etableringen av kundkretsen är bristen på musikaffärer i Södertörnsområdet. Därför har butiken haft ett stort upptagningsområde där de blivit det naturliga alternativet vid inköp av musikutrustning.

Foto: Marcus Persson Vestin

Musiklivet är aktivt och intresset för musik är och har alltid varit stort i Huddinge menar Britt Sundvall.

– Vissa brukar ju kalla Huddinge för ¨Lilla Liverpool¨, eftersom det är så många duktiga musiker som kommer från området. Till exempel Orup, Molly Sanden och Åke Eriksson (låtskrivare som skrivit bland annat ¨Ooa hela natten¨). Det finns såklart även väldigt många bra musiker i området som inte är känd via media.

Engelska staden Liverpool brukar beskrivas som en musikmecka med en mycket levande musikscen. Den mesta kända musikexporten från staden är bandet The Beatles.

 

Hela branschen är drabbad av den hårda konkurrensen från näthandeln, försäljningen går upp och ner. Generellt har det varit mest ner de senaste åren. Det pågår ett ständigt priskrig med nätet berättar Britt Sundvall.

– Jag handlar ju också på internet, det gör väl alla nuförtiden. Men att köpa en gitarr på nätet? Hur kul är det egentligen? Men man måste ju anpassa sig till tiden. Vi jobbar på att förbättra vår egna webbshop också även om vi tycker att musikprylar ska handlas i butik. Vi är lite tvetydiga där.

 

Musiken har alltid varit en central del av Britt Sundvalls liv även om hon medger att man kan bli lite mätt på musiksnack ibland. Det är svårt att förutspå framtiden i en bransch som är i ständig förändring och där trender kommer och går. På frågan om hur Britt Sundvall ser på framtiden för butiken så är hon säker i sitt svar.

– Butiken ska finnas kvar, med eller utan mig.