Lärare och elever bakom "Tomterocksmysteriet". Foto: Victoria Scott

Skolelever har skapat en julkalender

Visättraskolan i Huddinge kallar sig “en helt (o)vanlig skola” och visst, det hör inte till vanligheterna att producera en hel julkalender ihop. "Tomterocksmysteriet" har om möjligt förstärkt den redan starka vi-känslan bland lärare och elever ännu mer.

För ett år sedan fick rektor Semira Vikström idéen att göra en julkalender med eleverna på Visättraskolan. Med ett starkt medhåll från lärarkåren drog arbetet igång redan i januari 2018. Personalen, som ingår i skolans trygghetsteam, fick i uppgift att forma karaktärerna och bestämma tema. Resten var upp till eleverna. Varje klass från årskurs F-6 fick en vecka på sig att skriva ett avsnitt till julkalendern. Allt som allt blev det 18 avsnitt av “Tomterocksmysteriet”.

– En rolig detalj var att vi hade gjort manustexterna anonyma, så när jag arbetade tillsammans med barnen visste jag inte vilken klass som skrivit vad. Allt var väldigt välskrivet och det var faktiskt svårt att urskilja vilka som skrivit vad, berättar Jimmy Askelius, förstelärare i IT på Visättraskolan, som ansvarat för foto och redigering av julkalendern.

 

Från auditions till slutprodukt

När manuset var färdigt höll trygghetsteamet auditions där alla som ville fick provspela. Skolans kurator och biträdande rektor för elevhälsan har i uppgift att spela skurkarna i “Tomterocksmysteriet”. Eleverna Miriam Saidi, 12 år, och Makasharif Motalimov, 11 år, är två av huvudrollsinehavarna. Efter sommarlovet satte de igång med inspelningarna och i förrgår filmades det sista.

– Att vara med i julkalendern var jätteintressant. Ibland blev det mycket att göra samtidigt som vi skulle gå i skolan. Men vi fick läxhjälp, det var bra, säger Makasharif och berättar om sina drömmar att bli skådespelare en dag.

– Det har varit kul att testa något nytt och jag har lärt mig mycket. Men jag vill nog bli veterinär när jag blir stor, säger Miriam.

 

Jimmy berättar att tanken bakom julkalendern var att stärka vi-känslan på skolan och skapa en gemenskap mellan lärare och elever. Varje förmiddag ser alla klasser på dagens avsnitt av “Tomterocksmysteriet” ihop och diskuterar frågor som trygghetsteamet har satt ihop.

 

Att vända ett dåligt rykte till ett bra

När Jimmy började på Visättraskolan för ungefär två år sedan började personalen arbeta mer och mer med videor. Syftet med att göra videor var att vända det dåliga ryktet som de hade hängande över sig. De ville visa föräldrar och barn att det var en bra skola.

– När Semira började som rektor 2012 var det här en skola som de flesta valde bort, man ville inte placera sina barn här. Sånt där lever ju kvar, man måste göra något för att få ett bra rykte igen, säger Joachim Petersen som är lärarassistent och har jobbat på Visättraskolan i 25 år. Han fortsätter:

– Jag var väldigt nära att sluta innan Semira tillträdde som rektor. Men som tur var valde jag att stanna kvar. Vår nuvarande lärarkår ser det här som mer än ett jobb, vi är som en enda stor familj.

 

Jimmy berättar att de fick ett snabbt uppsving med sina videor och fortsatte därför att lägga upp fler på sin Youtube-kanal.

– Skolor är inte alltid så dåliga som media får det att verka som. Det finns många bra också. Det är viktigt att lyfta fram det, säger Jimmy.

 

Enligt Jimmy och Joachim finns det goda chanser att det kommer en säsong två av “Tomterocksmycteriet”. Men de kan inget lova. De har några fler idéer som de inte kan berätta om just nu. Troligen blir det något (o)vanligt kul. Nytt i Flempan väntar med spänning.