Foto: Maria Wiman Montage: Felicia Hovryd

Prisad lärare skriver handbok till andra lärare

Av Felicia Hovryd
Maria Wiman och hennes klass 9F på Östra grundskolan i Huddinge har prisats för sitt arbete med att främja tonen på internet. Nu är hon bokaktuell med en handbok som hon själv hade velat läsa när hon började som lärare.

I april publicerades boken ”Värdeskapande lärande” som handlar om ett speciellt sätt att se på lektioner och undervisning för att göra skillnad på riktigt. Maria Wiman har blivit prisad för sitt arbete med priser som Huddinges pris för entreprenörskap, Årets pedagog i Huddinge och Årets punkare i skolvärlden. 

- Årets punkare är det finaste priset av alla! Hittills har skolan sett ungefär likadant ut sedan skolan startade med läraren som står längst fram och mästrar. Punken i sig står för att våga bryta normer, det viktiga är att man lär sig saker och inte exakt hur det går till, säger Maria Wiman.  

Även eleverna i hennes klass 9F på Östra grundskolan i Huddinge har fått priser för sitt arbete, Surfa Lugnt-priset för sin kamp mot den dåliga tonen på nätet och Huddinges demokratipris för att de är med och främjar demokratin i samhället.  

- Det är ett uppskattat arbete både för eleverna själva, men också för samhället eftersom de prisas för det de gör. De gör verkligen skillnad på alla sätt och vis plus att de lär sig så himla mycket. Mitt jobb det är ju att lära ut och jag märker att kunskaperna kommer av bara farten när skolan känns spännande, rolig och intressant.  

När Maria Wiman började som lärare önskade hon att det fanns en handbok som handlade om hur man gör undervisningen rolig, men ändå lärorik. Nu har hon själv skrivit en bok som utgår från den här typen av lärarfilosofi. En sådan bok har tidigare funnits varken i Sverige eller i världen.  

- Hela tanken med att jag är lärare är för att jag vill skapa elever som kan göra skillnad i det verkliga livet även utanför skolan. Förhoppningen är att andra lärare kan ha användning för den här boken och tycka det är ett spännande sätt att låta eleverna jobba med verkliga uppgifter som kan gör skillnad i samhället.  

Om hon inte är i klassrummet så föreläser hon om boken.  

- Jag föreläser om allt som boken handlar om, hur man med små enkla knep kan göra undervisningen viktig på riktigt och få eleverna motiverade. Det handlar inte om några ekonomiska resurser eller om att göra om hela läroplanen utan om små knep för att nå ut. Jag vill lära fler lärare hur vi kan skapa drivna ungdomar. 

Maria Wimans bästa tips för lärare och pedagoger är att börja smått. Om eleverna har skrivit en debattartikel kan man istället för att bara rätta och lämna tillbaka den, skicka in den till en tidning. Eller om de har läst en bok, skicka en recension eller frågor till författaren.  

- Försök vända arbetet utåt i det lilla så kommer det redan där märkas att det gör skillnad, inte bara för eleverna utan också för samhället.