Linnea Haupt på trappan till lokalen Huset.

Linnea Haputs föreställning visades i söndags. Foto: Elina Jalling

En eldsjäl som brinner för teatern

Linnea Haupt har befunnit sig i teaterns värld sedan hon var 6 år. Idag är hon 24 år och dramaledare på den teater där allt började.

I Huddinge ligger à la Carteteatern. Det är en verksamhet som låter barn från 6 och upp till 100 år stå på scen. Under våren har teatern fördjupat sig i kroppen och dess känslor. Det resulterade i pjäsen Anatomina som Linnea Haupt har skrivit. På söndagen visades den för första gången.

På scen stod barn från 6 till 9 år. Vi fick bland annat se Einstein, hjärnan, som är en riktig besserwisser och Blindtarmen, som med solglasögon springer runt på scenen. Alla vitala organ representerades på scen med glädje, musik och sång.

Efter föreställningen fick manusförfattaren Linnea ta emot blommor och lovord från barnens stolta föräldrar. Hon är 24 år gammal och har ambitiösa planer på att expandera teatern.

– Det tog mig bara två timmar att skriva Anatomina. Jag ser ofta bilder framför mig, och då är det lätt att skriva manus.

Hjärtrud, Lennart Lever och Nina njure stod på scen i söndags. Foto: Elina Jalling.

Linnea har ansvar för teaterns alla grupper. Hon lär ut teater och dans samt skriver manus och skapar scenografin. Barnen kommer till teatern en gång i veckan på kreativ verkstad. Där bygger de tillsammans med ledare rekvisita. Det innebär avlastning för ledarna men också att barnen lär sig hur en process ser ut och hur en verksamhet fungerar – tillsammans skapar de en pjäs.

Linnea började på à la Carteteatern när hon var 6 år gammal. När hon var 19 år flyttade hon till Öland för att studera musikteater. Efter det har hon hunnit studera på Boulevardteatern i Stockholm och på Stockholms dramatiska högskola.

Julen 2017 fick hon möjlighet att komma tillbaka dit hon allt började. Hon började med att leda en grupp på à la Carteteatern. En termin senare hade hon ansvar för sju grupper. Idag är hon ledare för alla teaterns grupper tillsammans med en sångledare.

– Det är verkligen ett drömjobb. Jag tycker om barn och teater så det här en perfekt kombination. Det jag vill med mitt artisteri är att påverka, att få människor att utvecklas och försvinna in i en drömvärld. Det enda jag saknar är att stå på scen själv.

Innan vi skiljs åt berättar Linnea varför hon tycker att barnteater är så viktigt. Hon är inte här för att skapa fantastiska skådespelare utan vill lära barnen hur man behandlar varandra och ge dem självförtroende. Vidare säger hon att hennes ledord är kreativitet, gemenskap och glädje.

– Jag tycker det är viktigt att barnen får en paus från den digitala världen och att barnen lär sig hur man samarbetar. Om man engagerar sig blir det fantastiska resultat!