Utställaren Frans Flygare visar upp hans digitala verk. Foto: Sara Tingström

Spelskapandet – en konstnärlig process

Den 20 november ägde en vernissage rum på Södertörns högskola, “Developer Art Gallery”. Azul Romo Flores, mediestudent på Södertörns högskola, har anordnat eventet och vill lyfta fram den kreativa och konstnärliga processen som ligger bakom skapandet av tv- och datorspel.

– Många underskattar spel och dess potential. Det finns fördomar mot spelintresserade som vi vill utmana. Det är så mycket mer än vad många tror, säger Azul Romo Flores.

Utställarna är studenter inom spelutveckling från Södertörns högskola och Future Games högskola. Azul Romo Flores har valt ut ett tiotal bilder till vernissagen. Det är bilder som skapats på digital väg och bland annat föreställer fiktiva karaktärer och virtuella världar. För att enklare förstå skapandeprocessen har många bilder en QR-kod som visar arbetsprocessen eller spelvärlden.

Frans Flygare är utställare och går spelprogrammet på Södertörns högskola. Han berättar om sin bild, att det ligger 60–120 timmars arbete bakom det färdiga resultatet.

– Det är kul att få se min bild live och också få snacka om den. Denna upplevelse är över förväntan, säger Frans Flygare.

Han håller med Azul Romo Flores i att den här typen av utställningar behövs.

– Det är bra att visa vad vi gör, för jag tror många har en felaktig bild av vad spel är och vilket arbete som ligger bakom, säger Frans Flygare.

Datumet för utställningen blev bestämt för knappt två månader sedan. Men Azul Romo Flores fick idén redan i våras. Med hjälp av studentföreningen Level och hennes egna engagemang blev idén till verklighet.

– Hela processen har varit rolig och jag hoppas att idén jag vill förmedla når ut, säger Azul Romo Flores.

Video: Forge World av Frans Flygare