Händer av glas: Cupped hands. Ett utav objekten från utställningen som visas på Gustavsberg. Foto: Kajsa Wikström

Kajsa Wikström ställer ut på Flygeln

Av Elina Tjörnmark
Konstnären Kajsa Wikström är snart aktuell med utställningen Källvatten på Flygeln i Fullersta gård. Vernissage är den 28 november och utställningen pågår fram till 19 december. Hon berättar mer om inspirationen bakom utställningen, och hur den rådande pandemin har påverkat konsten.

Kajsa Wikströms kommande utställning tar inspiration från vatten. En utgångspunkt för hennes konst är framför allt egna iakttagelser kring människans relation till vatten, dåtid och nutid, men även vattnets historia och dess innebörd för oss som civilisation.

Utställningen är hennes examensarbete på Konstfack, som ställdes in i juni på grund av pandemin. Nu kommer den att visas för första gången på övervåningen i Flygeln. Där kommer det också finnas fler nya konstobjekt. Samtidigt ställer hon också ut i Gustavsbergs konsthall. Nästa vår blir det en visning på Rejmyres glasbruk.

Spring water. En del av hennes kandidat arbete. Foto: Kajsa Wikström.

 

”Det finns fortfarande människor som hämtar vatten från källor”

Kajsa berättar om inspirationen bakom sin utställning. När hon började utforska mer om källvatten kom hon att träffa på människor i Sörmland som fortfarande hämtade vatten från källor av olika anledningar.

– Den här källkulturen sträcker sig långt bak i tiden. Att den fortfarande finns kvar tyckte jag var jättespännande, säger Kajsa.

Hon träffade bland annat en kvinna som hade hämtat vatten från samma källa sedan 70-talet. Hon stötte också på en familj som hade gjort det ideologiska valet att leva utan avlopp och dusch, och som hämtade sitt vatten med ett bärok, ett redskap som läggs över skuldrorna för att utjämna vikt.

– Distansen mellan oss människor och vatten, har gjort att vi har tappat kontakten med det som naturen försörjer oss med. Det gör också att mitt arbete handlar om en fysisk distansering. Jag tänker kring hur vår relation till miljön hänger ihop med den här distansen, säger Kajsa.

Pandemins påverkan

Det har dock varit tufft att vara konstnär under pandemin när många utställningar blivit inställda.

– Många av oss som ställer ut på konsthallar eller gallerier har utställningsersättning, vilket är en del av en konstnärs försörjning. Och den försvinner när vi inte kan ställa ut, berättar Kajsa.

Kajsa har varken kunnat visa sin konst eller få ersättning. Hon berättar att den inställda utställningen med Konstfack blev digital.

– Det kändes snopet när man har jobbat med ett projekt under en sådan lång tid, och sen får man inte visa den i fysisk form. Det kändes väldigt trist.

Nu kan Kajsa äntligen visa sin konst för allmänheten. Hon ser fram emot de tre kommande utställningarna.

– Det blir lite av en revansch, säger Kajsa.