Ölbryggeriet Brewify sätter Tumba på kartan

Av Louise Nylander
Brewify är ölbryggeriet i Tumba som drivs av ölfantaster sedan 2017. Trots att de är små lyckas de överleva på en tuff marknad. IT-konsulten Björn Vingek är en av grundarna.
– Vi vill förmedla en kvalitativ produkt och mycket kärlek.

Sedan 1950-talet hade Tumba inget eget bryggeri – fram tills för några år sen. Ölbryggeriet Brewify grundades i mars 2017 av Björn Vingek och fyra kollegor. De brygger olika sorters öler, allt ifrån lager till IPA, i ett industriområde på Skyttbrinksvägen i Tumba.

 

De flesta i teamet har heltidsjobb vid sidan av Brewify, men Björn Vingek ser arbetet bakom Brewify som ytterligare ett arbete.

– Det är ingen hobby och tack och lov är vi sju personer som hjälps åt.

 

Sen Brewify grundades har teamet utökats och drivs nu tillsammans med ytterligare två personer. Björn Vingek berättar att kollegan Josef Sjöberg var en given partner då han bryggt öl i sitt eget garage i närmare sju års tid.

–  Josef har ett riktigt intresse för att brygga öl och är extremt duktig. Det började med att vi pratade lite om vad man ska hitta på och göra i livet. Då frågade jag honom om vi skulle starta ett bryggeri och han sa ja. Och på den vägen är det, säger Björn Vingek.

 

Ingen konkurrens med mindre bryggerier 

Björn Vingek känner inte att Brewify konkurrerar med andra mindre bryggerier, utan att alla sådana har sin egen ”nisch” på sina produkter. Det är snarare de större bolagen som är de riktiga konkurrenterna.

– De stora företagen tar för sig och knyter till sig restauranger. Det innebär att vi får det svårt att komma in. Carlsberg till exempel, som kommer in med mycket pengar och säger att ”säljer ni bara våran öl så fixar vi en bar till er”.

 

”Hemgjord och kvalitativ öl”

Förutom arbete med produktion och sälj ligger mycket administrativt arbete bakom framgången med bryggeriet. 

– Det är mycket vi behöver tänka på. Vi levererar en produkt som folk ska dricka, vilket gör att vi måste följa olika livsmedelslagar, berättar Björn.

 

I deras affärsplan har det från början varit självklart att göra hemgjord och kvalitativ öl. Därtill har de lyckats sälja in folköl till olika matbutiker som erbjuds sälja produkten fast med egen etikett.

– Det har varit en lyckad affärsidé. Vi har väldigt många matbutiker inom dagligvaruhandeln som säljer vår folköl. Flempan har ju en egen öl som vi gör!

 

Björn menar att Brewify precis som många andra känner av att det är pandemi, men att affärerna ändå under omständigheterna går bra. Han pekar på ölen de säljer till matbutikerna.

 

– Det känns att det är pandemi, men vi har väl haft mer tur än andra på det sättet att vi säljer mycket folköl till dagligvaruhandeln.

Björn Vingek bland ölflaken i Brewifys bryggeri. Foto: Louise Nylander
 

”Vi är stolta”

Förra sommaren vann Brewify guld på Adelsö Ölfestival. Deras egen ölsort Red IPA tog hem segern i kategorin ”Surt, svart, starkt”.

– Sånt här är kul, då uppmärksammas man, säger Björn.

 

Men det är inte bara att börja brygga och sälja, tillägger han. Det krävs tid och engagemang, mycket kostnader och administrativt arbete. Men han och de andra är glada över vad de åstadkommit med sitt lilla bryggeri i Tumba.

– Vi har jobbat på att vara lokalt närvarande, framförallt i Stockholm. Vi är väldigt stolta över att vi kommer från Tumba.