Gerhard Kunosson hemma i sin studio. Foto: Stina Westerberg

Passionsdrivet byggprojekt blir favoritstudio för musiker

Medan allt fler inspelningsstudios har tvingats stänga har Gerhard Kunosson vågat satsa nytt och med egna pengar byggt ett helt hus för musiken. Mitt i ett anonymt villaområde i Botkyrka.

– Det här är ett passionsprojekt, mest för min egen skull. Jag trodde att det skulle vara enklare men det tog flera år. Nu när det äntligen är klart kan jag aldrig flytta från Botkyrka, säger Gerhard Kunosson.

Yardhouse studio är en inspelningsstudio främst för instrumental musik. Huset smälter in i omgivningen och har en anonym profil.

 – De som kommer hit ska känna sig hemma och få vara i fred, säger Gerhard Kunosson som är grundare och ägare.

Det började med en liten inspelningsstudio. En musiker som gillade studion tyckte det var synd att det varken fanns toalett eller möjlighet att laga kaffe. Han föreslog att jag skulle bygga ett separat hus på min tomt. Då föddes idén om Yardhouse studio, berättar Gerhard Kunosson.

En musiker som spelat in i studion är basisten Hans Backenroth.

– Det var en otrolig överraskning. Allt är anpassat till dagens teknik och det finns en fin flygel att spela på, säger Hans Backenroth och berättar att flera studios i innerstan har tvingats lägga ner.

 – Det här har blivit en favoritstudio och det är skönt att komma ut till lugnet.

Andra som varit här är sångerskan Louise Palmstierna, musikern Lyan Cahuac Hun med Lady of the Tribes och det japanska skivbolaget Venus Records med pianisten Vladimir Shafranov. Den här veckan är ett företag som tillverkar keyboards på plats och gör samplingar, ljudinspelningar, av blåsinstrument.

Enligt Gerhard Kunosson bygger en bra inspelning på fyra komponenter: en bra musiker, ett bra instrument, bra teknik och ett bra rum. Rummens konstruktion påverkar hur det låter när man spelar och akustiken har varit prioriterad.

– Jag anlitade den som är bäst i Sverige på akustik, Ingemar Ohlsson. Förebild är Benny Anderssons studio och det fungerade för musikerna verkar nöjda, säger Gerhard Kunosson.

För tjugo år sedan tog skivbolagen hand om hela processen när de lanserade nya artister. Idag gör musiker allting själva i början. Musiken måste vara inspelad och klar. Först då blir skivbolagen intresserade. Kraven är höga och vägen från idé till dess att man kan tjäna pengar på sin musik är lång. Behovet av studios där det inte är dyrt att vara är stort. Yardhouse studio försöker hålla nere priserna. Antingen hyr man studion och sköter allt själv eller så får man hjälp på plats.

– I nuläget försöker jag också att anställa frilansmusiker i studion. Jag vill hjälpa med det jag kan och delar mitt gage med dem. Frilansmusiker har det svårt i coronatider, säger Gerhard Kunosson.

  – Det här är mitt sätt att bidra. Inspelningar som görs här finns kvar för all framtid.