Här är en bild på personliga tränaren Gaho när han jobbar.

En vanlig dag på jobbet för PT:n Gaho. Foto: Gaho

Kom igång med träningen

Fråga dig själv: Vad motiverar dig? Så väljer den personliga tränaren Gaho, 21 år, att starta en konversation med någon som vill ha honom som tränare. Varför är träning viktigt? Men viktigast av allt, hur börjar du träna?
Utegym Hinderbana och utegym i Nytorps mosse, Utegym i Sjöngsparken, Naturgym vid Visättra sportcenter m.m.

Gym: Medfit Flemingsberg, SATS Huddinge, Puls & Träning, Friskis&Svettis Huddinge m.m.

Annat: Gruppträning, pilates, vattengympa, cykel m.m. på Huddingehallen.

Källa: huddinge.se

Nytt i Flempan träffar personliga tränaren Gaho som berättar vad som är det absolut viktigaste när du ska börja träna, motivation. Steg ett i processen är att hitta din motivation och träna utifrån den. Kom igång med löpandet och börja gå i trappor, om du vill få bättre kondition.

 

Enligt Puls & Tränings hemsida hjälper konditionsträning syret att ta sig igenom kroppen. Det minskar även risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, det stärker och förbättrar immunförsvaret samtidigt som man får en bättre nattsömn. En bra konditions-träning ger ett starkare hjärta.

 

Gaho tycker att det viktigaste med när du väl kommit igång med träningen är att sätta upp mål. Vad vill du se för resultat? Hur lång tid vill du att det ska ta? Han uppmanar till att hitta en inspirationskälla. Det kan vara alltifrån din PT, bror, kompisens kompis eller en gymtjej- eller kille på Instagram. Det ska vara någon som inte har tränat hela sitt liv, för då sätter du orealistiska mål på dig själv. Istället för att kolla utifrån ett heltäckande perspektiv, välj en kroppsdel du vill fokusera på.

 

Till exempel, vill du få starkare vader? Gör ett träningsprogram för det och om alla övningar fungerar, fortsätt. Träna tre gånger i veckan, när det har blivit en rutin kan du börja träna fyra gånger i veckan.

Vid sidan om dina mål, ha delmål. Det är viktigt att ha ett belöningssystem när du tränar.

– Ät en bulle eller en cheat meal, det förtjänar du, uppmuntrar Gaho.

Gaho nämner att maten är A och O i träningen men att det inte ska ta över. Kosten behöver inte vara strikt när man precis har börjat träna, det blir enkelt att fastna och tappa motivationen. Fokusera på träningen och när det sitter då kan du börja äta rätt. Många påstår att ta hand om sig själv och sin hälsa är ett livslångt projekt som pågår varje dag, livet ut.

Läs mer: