Huddingeklubbarna bidrar i mustaschkampen

Av Hampus Zakrisson
Mustaschkampen är en återkommande kampanj om prostatacancer. Både Huddinge IK och Segeltorps IF som spelar i Hockeyettan deltar i kampanjen. Det är tydligt att det är en kamp som engagerar.

Mustaschkampen finns för att öka kunskapen kring Sveriges vanligaste cancerform, prostatacancer, och manlig hälsa i stort. Symbolen för kampanjen är mustaschen och den pågår under november månad med fars dag som naturligt startskott.

Det här blir extra uppmärksammat i Hockeysverige. I Hockeyettan där Huddinge IK och Segeltorps IF spelar finns det ett samlat grepp som hela ligan har tagit. På Prostatacancerförbundets hemsida finns en insamling för varje lag i hela Hockeyettan där supportrar, spelare, ledare eller klubbar kan skänka pengar till Mustaschkampen. Ligan har i skrivande stund totalt dragit in 61 211 kronor. Där Segeltorp lyckats samla in 2 700 kronor medan Huddinge inte har samlat in någonting till just denna insamling. De har inte för den skull glömt bort Mustaschkampen.

Huddinge IK jobbar med istället med en intern insamling under november månad där man skänker pengar per spelare för varje mål laget gör under november månad. På kylskåpet hos Huddinge IK sitter bilder på mustascher som inspiration till spelarna när de själva odlar. Klubbens marknadschef Rasmus Dahlberg Karlsson pratar inspirerat om Huddinges arbete med mustaschkampen:

– Christoffer Björk har printat ut bilder på som sitter på kylskåpet här som inspirerar gubbarna i laget som odlar sina egna mustascher men det är Björk som sitter på ”the trucker” av mustascher. Sen har vi vår egna insamling till mustaschkampen med 10 kronor per spelare för varje mål vi gör. Det har ju blivit några mål och vi har några matcher kvar.

Segeltorps IF har jobbat kring den insamling Hockeyettan startade och där har man i skrivande stund fått in 2700 kronor. De marknadsför kampanjen under matcherna och på deras sociala medier. Assisterande tränare Jesper Eriksen berättar hur de arbetat med årets Mustaschkampen.

– Vi har marknadsfört den här kampanjen via sociala medier, främst Facebook och Instagram.

Jesper Eriksen berättar att Segeltorp har insamlingsbössor på sina matcher där pengarna går till Mustaschkampen.

– Vi hoppas att tillsammans med alla klubbar i Hockeyettan få ihop så mycket som möjligt i denna viktiga fråga. Många bäckar små.