Bild på Jonas Olofsson. Han har brunt hår, blå ögon och en randig cardigan.

Covid19 verkar slå ut luktsinnet. Jonas Olofsson ger dig tipsen för att träna upp det igen. Foto: Stockholms universitet

Luktträning – en annorlunda träningsform

Antalet nya covidfall har nått rekordnivåer – också i områdena kring Botkyrka. Nu har Karolinska institutet i samarbete med Stockholms universitet startat luktträning.se med de bästa tipsen för att träna upp luktsinnet efter en covid-19-infektion. Jonas Olofsson, forskare vid Stockholms universitet, är en av initiativtagarna till projektet.

Varför startade ni det här projektet?

– Just covid-19 verkar slå ut luktsinnet mer aggressivt än andra virus. Det krävs ytterligare forskning, men vi har sett att luktträning fungerar när luktsinnet försvagas av andra infektioner. Vi har bland annat skapat luktträning.se som sammanfattar det vi vet.

 

Vilket är ditt bästa tips för luktträning?

– Häng i. Många slutar om de inte upplever en förändring direkt. Det kan ta några veckor innan det hjälper. Luktsinnet är skapat av våra hjärnor och hjärnan är väldigt engagerad i att tolka doftintryck. Om man kan engagera hjärnan i att föreställa sig lukter vi känner igen, då kan vi väcka mönstret av till exempel kaneldoften.

 

Ni skriver på webbsidan att träningen är som mest effektiv de första månaderna. Är det kört om man börjar luktträna för sent?

– Luktträning kan eventuellt hjälpa om man börjar upp till ett år efter förlusten. Den spontana återhämtningen brukar ske inom ett tremånadersfönster, så ju tidigare du börjar desto bättre. Vi jobbar mycket med fokuserat doftande på vardagsdofter. Enligt mig är det väl investerad tid att under en längre period ägna några minuter om dagen åt att luktträna.

 

Har ni något samarbete med sjukvården?

– Vi håller på att starta upp ett samarbete och satsar just nu på att utveckla luktträning för covid-patienter. Hemsidan är en del av det, men samarbetet är fortfarande i uppstartningsfasen.