Sociala medier användes flitigt under och efter terrordådet. Foto: Jenny Biver

Sociala medier fint när det är kris

Sociala medier är bra när något dramatiskt händer. Visst blir de använda i fel syfte ibland, men när en kritisk situation inträffar kan de vara till stor hjälp.

 

Hashtaggen "openstockholm" användes flitigt på Twitter under fredagen och helgen. På Twitter, under fredagens tragiska dåd, erbjöd Huddingebor sängplatser till strandsatta pendlare. Andra erbjöd sig att skjutsa hem människor från Stockholms city till Huddinge. Personer i Huddinge körde också hem människor som bodde i andra delar av staden.

Med allt som är bra finns dock en baksida. Det spreds exempelvis bilder av offer på Facebook, vilket har fått kritik. Falska nyheter om skottlossning på Kungsholmen och Fridhemsplan dök också upp och skapade onödig oro. Men det tar inte bort det faktum att Twitter och Facebook också fungerade som en räddare i nöden. Många som inte kunde ta sig hem, tog hjälp av sociala medier.

Sociala medier blev även ett sätt att utrycka sin sorg över det som hänt. På Instagram utryckte bland annat idrottsföreningar i Huddinge sin sorg över det inträffade. Huddinge hockey uttryckte att fredagen var en sorglig dag och att deras tankar gick till de anhöriga. En annan förening var Huddinge basket som lade upp en bild. Spelare i föreningen stod i en ring, i form av ett hjärta. Deras anledning? Att hålla en tyst minut för att hedra offren.

Polisen förtjänar också våra applåder. De höll och har hållit oss ständigt uppdaterade om hur situationen utvecklat sig på sin Facebooksida. Huddingepolisen gick ut med antalet skadade och hur många som fallit offer för dådet. När det var tid för polisen att hålla presskonferens var livesändningen igång. När den nationella tysta minuten hölls under måndagen, gjorde de med ett enkelt inlägg människor uppmärksamma på detta.