
Ett äldreboende i Vårby har fått över 20 klagomål. Det handlar om allt från dålig städning, personalbrist till otillräcklig vård. I ett uppmärksammat fall dog en man efter att ha haft en bruten nacke i över två dagar. Nu är anhöriga oroliga för att deras nära ska råka illa ut.
Helena Dahlqvist, dottern till en av de boende berättade om hur oron tog över hennes liv sedan mamman flyttade in på boendet. Hon såg med egna ögon hur verksamheten blivit misskött. Det kunde vara allt ifrån ostädade rum, undermålig mat till brist på fysisk aktivitet.
– Det var under all kritik, ingenting fungerade när mamma kom dit. Maten var fruktansvärd, det var dålig städning och de lovade aktiviteter som inte blev av. De sade bland annat att det skulle vara regelbunden sittgympa men det hände nästan aldrig.
En händelse som Helena Dahlqvist minns väl var när en kvinna föll omkull i rummet bredvid hennes mamma. Det fanns bara en anställd på plats som försökte lyfta upp henne, men hon kunde inte göra detta på egen hand. En kollega vägrade hjälpa till då hens skift var slut. Att det förekommer att det bara finns en anställd på en avdelning är inte acceptabelt, tycker Helena
Dahlqvist.
– Man blir orolig för att det ska hända min egna mamma. Vi flyttade henne till äldreboendet för vi var rädda att hon skulle ramla hemma, men det visade sig att hemtjänsten var snabbare på plats än de anställda på boendet, det är en katastrof, säger Helena Dahlqvist.
När äldreboendets nuvarande verksamhetschef tillfrågas om denna händelse svarar hon i ett mejl att hon inte kan kommentera specifika incidenter på grund av sekretesskäl. Men hon lägger till att hon inte känner igen sig i att hennes personal skulle bete sig på det sättet.
Mellan månaderna juni till september förra året lämnades 23 klagomål in till Huddinge kommun angående äldreboendet i Vårby som ägs av företaget Vardaga. Trots denna våg av anmälningar upplevde Helena och andra anhöriga att deras oro inte blev bemött, vilket till slut ledde till att de gjorde flera IVO-anmälningar.
– Att det får drivas äldreboenden på det här sättet skrämmer mig, det är en skandal. Det som gör mig riktigt illa berörd är att om min mamma inte hade kommit dit så hade detta aldrig uppmärksammats.
Bröt nacken – skickades inte till akuten
Det var i juli förra året som 91-åriga Julio Villalobos ramlade och slog sig rejält men det var ingen på äldreboendet som ansåg att han behövdes föras till sjukhus. Efter två dygn fick mannens son själv ta honom till akuten där han röntgades. Det visade sig att han hade brutit sin nacke. Kort efter beskedet dog Julio på sjukhuset.
– Hur många är det som får denna vård just nu? Hur många är det som lider? Det känns väldigt skrämmande att behöva åldras och veta att man kommer att hamna där, sa mannens barnbarn till P4 Stockholm.
Den dåvarande verksamhetschefen ville inte kommentera något gällande detta fall.
Enbart mindre brister i boendet
Till Nytt i Flempan säger Berit Heidenfors, utvecklingsledare för Huddinge kommun, att hon inte tycker att det finns några stora kvalitetsbrister.
– Varje år följer vi upp de äldreboenden som Huddinge kommun har avtal med. Syftet är att kontrollera att de följer avtalet. När det gäller boendet som ni granskar gjordes uppföljningen i mars. Resultatet visade på mindre brister men i huvudsak att verksamheten höll god kvalitet enligt gällande avtal.
Flera uppföljningar gällande boendet i Vårby har gjorts under sensommaren och hösten. Biståndshandläggare, kommunens medicinskt ansvariga sjuksköterska och utvecklingsledare har besökt boendet vid flera olika tillfällen. Inga ytterligare brister har framkommit, enligt Berit Heidenfors.
Ny verksamhetschef
I september byttes ledarskapet ut och det finns nu en ny verksamhetschef som ansvarar för äldreboendet. Att det blev ett chefsbyte är en tillfällighet enligt Berit Heidenfors.
– Bytet var nog bra för att bryta dödläget som uppstått mellan boende och anhöriga, säger hon.
De närstående känner fortfarande oro även om kommunen inte gjort några större anmärkningar på boendet. För Helena Dahlqvist är saken fortfarande inte helt avgjord. Att det kommit en ny verksamhetschef är dock en positiv förändring tycker hon.
– En del grejer har blivit bättre, men det finns fortfarande saker att reda ut tycker jag. Jag har daglig kontakt med den nya chefen och jag besöker min mamma varannan dag. Jag vill hålla koll på att allt går rätt till, säger Helena Dahlqvist.
Philip Nilsson
Timothy Nutley