Artificiell intelligens, AI, är en del av teknikens snabba utveckling. En maskins förmåga att härma människoliknande drag som inlärning, problemlösning och kreativitet. Redan idag använder många AI som ett hjälpmedel i vardagen. Ett exempel är chattroboten ChatGPT. Men hur kan studenter använda tekniken på bästa sätt? Hur kan vi missbruka den?
Max Larsson Sundqvist är filosofie doktor i kognitiv psykologi, läran om hur vi tar emot och bearbetar samt reagerar och använder information. Han har föreläst på bland annat Stockholms universitet och Södertörns högskola. Sundqvist har provat ChatGPT och ställt bland annat tentafrågor till roboten.
– Vissa saker klarar den utmärkt och då kan den ge väldigt bra svar, säger Max Larsson Sundqvist.
Den virtuella assistenten är dock inte helt oproblematisk. Enligt Sundqvist är ett problem att den även kan ge felaktiga svar, och är då fortfarande väldigt övertygande. Svaret ser trovärdigt ut men informationen stämmer inte.
– Det gäller som student att reflektera över om svaret den ger är rimligt.
Sundqvist menar också att sammanhanget är viktigt. Han berättar att studenters missbruk av ChatGPT i vissa fall, till exempel under digitala tentor, lett till anmälningar till disciplinnämnd.
– Den är bra på att fram dispositioner för olika typer av arbeten, exempelvis en presentation med olika samtalspunkter. Det som kan bli problematiskt är att låta den stå för själva innehållet.
När studenter på Södertörns högskola i Huddinge fick frågan om de känner till ChatGPT var det inte många som sa att de gjorde det. Men i biblioteket sitter Hanieh, som studerar till förskolelärare, med två klasskamrater. Hon har ChatGPT på laptopskärmen som är ett hjälpmedel hon använder ofta.
– Den hjälper mig mycket. Jag kan få reda på vad som helst, säger hon.
Hanieh har inte använt hjälpmedlet i sina studier än, men tänker att hon kanske kommer göra det. Maskinen förstår uppgiftsbeskrivningar också, så hon tänker att den kan vara till hjälp där.
Alva Håkansson