Försäljningen minskade under Black Friday. Nytt i Flempan tog sig ut till Tumba centrum för att ta reda på hur besökarna tänker kring konsumtion. Köps det mer än vad som egentligen behövs?
BOTKYRKA. Under fredagen runt lunchtid cirkulerar människor runt omkring butikerna i Tumba. Bland butikerna syns mängder av skyltar som uppmärksammar Black Friday. Aktiviteten i butikerna skiljer sig märkbart från en vanlig fredag. Konsumenten Marie Rosendal anser att handlandet kan vara bra på gott och ont.
– Jag tycker att Black Friday kan vara ett bra tillfälle att köpa julklappar till ett reducerat pris. Men å andra sidan tycker jag att det bidrar till en viss “köphysteri”, när man har en dag avsedd att köpa mer, säger Marie Rosendal.
Konsumtionen är ett ständigt debatterat ämne när det kommer till Black Friday. En undersökning genomförd av Svensk Handel visar att hela 56 procent av svenskarna planerat att handla under Black Friday och Black Week. Den största andelen återfinns framförallt hos de yngre målgrupperna. Årets intresse för rean har däremot inte varit lika starkt som föregående år, då omsättningen för e-handeln under fredagen minskat med 12 procent enligt Svea Bank.
En annan besökare i Tumba centrum är Karin Engström. Hon befinner sig mitt i sitt handlande, och får frågan om hennes konsumtion ökat i samband med den pågående rean.
– Jag skulle nog vilja påstå att jag kan köpa mer under Black Friday, kanske främst för att jag har barn som fyller år nära inpå rean. Då brukar jag passa på att köpa presenter, beskriver Karin Engström.
I övrigt nämner även Karin Engström att hon främst föredrar att handla i en fysisk butik, snarare än på nätet. Tumba centrum är en bra ställe att handla på, enligt Karin som rekommenderar det starkt.
– Jag tycker att det är en mysig plats som inte är inte är allt för stort, det är i allmänhet lagom enligt mig, avslutar Karin Engström.