Spårväg Syd kallas den nya planerade spårvägen mellan Älvsjö och Flemingsberg som ska vara klar om tio år. Totalt blir det 16 hållplatser på den 17 kilometer långa sträckan som ska ge bättre kollektivförbindelser. Nytt i Flempan har pratat med projektledaren Emma Hirsch.
– Spårväg Syd kommer att bidra till att Flemingsberg blir ännu mer tillgängligt med kollektivtrafik, säger projektledaren Emma Hirsch, Trafikplanerare på trafik- och landskapssektionen i Huddinge kommun.
Region Stockholm utreder tillsammans med Huddinge kommun och Stockholm stad en möjlig framtida spårväg som är tänkt att gå mellan Flemingsberg och Älvsjö. Den planerade sträckningen passerar regionala stadskärnor som Kungens kurva, Skärholmen och Fruängen. Med Spårväg Syd ska det bli enklare att resa kollektivt och hållbart tvärs över regionen.
– Flemingsberg har blivit en utpekad regional stadskärna. Tanken är att utveckla ett antal stadskärnor så att Stockholm blir “flerkärnigt”, säger Emma Hirsch och syftar bland annat till planerna på att bygga ut Flemingsberg som ort.
Projektet Spårväg syd är en del av Sverigeförhandlingen. Förhandlingen var ett initiativ som togs fram av regeringen för att bygga höghastighetståg, öka bostadsbyggandet och förbättra kollektivtrafiken i Sveriges storstäder.
Planeringen av Spårväg Syd påbörjades 2020 och projekttiden är beräknad till 10 år. Under hösten år 2022 genomfördes en lokaliseringsutredning för att se vart spårvägen ska kunna gå i framtiden.
– Vi är ju i planeringsskedet som kommer att ta cirka fyra till fem år och själva bygget sex år, säger Emma Hirsch.
I Flemingsbergs centrum är de flesta överlag positiva till den planerade spårvägen. Nytt i Flempan pratar kort med en student som bor utanför Älvsjö men pluggar på Karolinska i Huddinge.
– Det kan ibland vara lite krångligt med byten då jag både åker tvärbana och pendeltåg för att ta mig in till campus. Att få åka tvärbana hela vägen hade verkligen underlättat.
Isabelle Enakpoke