– Innan darrade stråken, nu landar jag lättare, säger altviolinisten Ellen Alvteg. Hon är en av deltagarna projektet Open Stage & Mind som drivs av Sveriges Orkesterförbund och Body Art Mind.
Korset uppe på den gamla kyrkan ovanför Huddinge Centrum lyser blått i den vinterregniga novemberkvällen. Här hyr Body Art Mind (BAM) in sig för Projektet Open Stage & Mind som riktar sig till unga musiker som satsar på att jobba med sin konst. Deltagarna är verksamma inom allt från opera och folkmusik till jazz och musikal. Här finns också några singer/songwriters.
Gruppens näst sista träff för hösten startar som vanligt med fika.
Maria Sjögren är fysioterapeut, ergonom och coach med specialkompetens för artister och en av initiativtagarna. Hon berättar att de som sökt möter utmaningar som prestationsångest och scenskräck som de jobbar med, både fysiskt och mentalt.
– Från olika vinklar försöker vi skapa lugn, och till stor del med kroppen. Genom att gå via det fysiska kan vi påverka nervsystemet så att vi känner oss lugnare, mer förberedda, mer närvarande, säger Maria Sjögren.
Förutom BAM:s egna övningar i mental träning har man under hösten haft besök av olika gästlärare. Det har varit workshops i scenisk framställning, improvisationsteater med mera liksom studiebesök på Teater Slava som jobbar mycket med fysisk teater.
– Det har varit helt fantastiskt under masterclasserna. Där har vi jobbat mycket med scenisk framställning och skapat helt nya konstellationer när deltagarna fått framträda tillsammans. Alla tar med sig olika erfarenheter och de lär också mycket av varandra, säger Maria Sjögren.
Förberedelse för yrkeslivet
Denna kväll är lite annorlunda. Gunnar Jönsson från Sveriges Yrkesmusikerförbund informerar om arbetsmarknaden för musiker och rätten till sitt utövande. Därefter är det dags för workshopen som bland annat handlar om att grundas och skapa stabilisering genom andning, vilken känsla man vill förmedla i ett sceniskt framträdande och vilka verktyg som finns för att lyckas med det.
Ett återkommande samtalsämne är nervositet. Flera deltagare är stråkmusiker. En av dem är Zuzanna Laska som, liksom många violinister, har lätt för att darra på handen.
– Det hörs så väl i stråkljudet. Det blir en helt annan ton när man landar och är stadig på handen.
Gruppen har under hösten lärt sig om funktionella tankar för att bland annat minska nervositet. En tanke att uttala precis före ett framträdande är till exempel “Det här kommer att gå bra”.
– Våra verktyg kan användas i många sammanhang, att tala inför folk till exempel. Det är inte bara musiker som tacklas med nervositet, säger Maria.
Treårigt projekt
Till våren startar en ny omgång, då med digitala träffar – för att göra projektet tillgängligt i hela landet – i kombination med några heldagar på plats.
Höstens deltagare går då över till individuell coachning. De får också tillgång till ett mentorprogram med verksamma musiker.
En konsert är på gång till våren.