
Många boende och pendlare i Huddinge vill att snabbtåget ska stanna vid Flemingsbergs station. Frågan har nyligen lyfts av lokalpolitiker – men lösningen är långt ifrån enkel. Den omfattar faktorer som konkurrenskraft, kostnad och effektivitet.
Flemingsberg har under de senaste årtiondena utvecklats till ett dynamiskt område för utbildning, forskning och innovation med bland annat Södertörns högskola, Karolinska Institutet och flera forskningscentrum. Området växer snabbt, både befolkningsmässigt och ekonomiskt.
– Det finns många fördelar. Flemingsberg är en plats där väldigt många människor lever, bor och inte minst verkar inom akademi, rättscentrum, forskning, och så många reser hit och många reser härifrån, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med samhällsbyggnadansvar.
Alla partier i Huddinge kommun stöttar redan idén. I februari rapporterade Mitt i att Huddinges politiker skickat en skrivelse till SJ och Snälltåget:
“Det skulle underlätta väldigt mycket för många Huddingebor, men också för forskare, studenter och näringsliv. Om Södertörn hade varit en stad hade den varit den tredje största i landet med över en halv miljon invånare”, säger Sara Heelge Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande i en intervju med Mitt i Stockholm.
SJ ser dock inte positivt på idén i nuläget. Enligt en kommentar till Mitt i Stockholm anser bolaget att snabbtågens syfte är att erbjuda snabba resor mellan storstäder. Fler stopp förlänger restiderna och minskar konkurrenskraften gentemot exempelvis flyg.
Flemingsberg hade snabbtågstopp fram till december 2016 men SJ slutade med det. Enligt Sveriges Radio argumenterade SJ då för att snabbtåg förlorar sin attraktionskraft om de stannar för ofta och då inte längre uppfattas som just snabbtåg.
För Emil Högberg finns det dock inga nackdelar med att låta snabbtåg stanna i Flemingsberg.
– Jag har svårt att se några nackdelar egentligen, sa han.
I slutändan är frågan om att inkludera Flemingsberg som snabbtågs stopp en pågående debatt.