tisdag 11 februari 2025

Företagsvecka i Huddinge: “Hållbarhet är inte en fråga för framtiden”

Läs också
Maria Soxbo brinner för hållbar utveckling. Foto: Rolaf Saido

I Huddinge arrangeras en årlig företagsvecka för att stärka samarbetet mellan kommunen och det lokala näringslivet. Konferensen äger rum på Folket i Huddinge centrum. 

Den årliga företagsveckan för att stärka samarbetet mellan kommunen och det lokala näringslivet är igång. Målet är att skapa en plattform för dialog och samverkan, där tjänstepersoner, politiker och företagare kan mötas för att diskutera aktuella frågor. Programmet innehåller workshops, företagsbesök och diskussioner om hur kommunen kan bli en ännu bättre plats för företag att etablera sig och växa. 

– Företagsveckan ger en möjlighet att skapa bättre förutsättningar för egenföretagare och företag som vill etablera sig här, säger Mehtap Öcüt, näringslivsstrateg och projektledare. 

Ett av flera aktuella ämnen under konferensen är greenwashing, där Maria Soxbo, medgrundare av Klimat Klubben, är en drivande röst.

– Det var sommaren 2018, präglad av skogsbränder, som blev vändpunkten. Det var då jag insåg att hållbarhet inte är en fråga för framtiden, utan något som kräver åtgärder här och nu, säger Maria Soxbo.

Under sin föreläsning lyfte hon hur över hälften av alla reklambudskap om hållbarhet som EU undersökt visade sig vara vilseledande. Detta försvårar för konsumenter att göra informerade val och underminerar förtroendet för företagen.

Konsumentverket har tagit fram riktlinjer för att hjälpa både konsumenter och företag att navigera rätt. Maria Soxbo ger exempel på hur företag kan använda ekologiska detaljer i en produkt, exempelvis sytråd, för att framställa hela produkten som hållbar – trots att huvuddelen av produkten kanske är polyester och tillverkas i en kolkraftsdriven fabrik. 

– Konsumentverket försöker verkligen få företagen att göra rätt och skydda konsumenterna. Samtidigt arbetar EU på en ny lagstiftning som ska förbjuda vaga begrepp som “hållbart” eller “klimatsmart”, vilket är ett viktigt steg framåt, säger Soxbo. 

EU:s nya lagstiftning fokuserar på att använda etablerade miljömärkningar, som Svanen eller andra tredjepartscertifierade system. Lagen har ännu inte trätt i kraft, men när den väl har godkänts har länderna två år på sig att implementera lagstiftningen. Detta är särskilt viktigt för företag, eftersom det innebär att de inte själva kan skapa egna märkningar som ger intrycket av att vara miljövänliga, men som saknar en objektiv och trovärdig grund.

Både Huddinges företagsvecka och kampen mot greenwashing är exempel på hur kommuner och individer kan ta ansvar för att bygga ett mer hållbart samhälle, samtidigt som konsumenternas rättigheter skyddas.

Senaste nyheterna

Nytt i Flempan har tagit paus

Nu går webbtidningen på vinterlov och är tillbaka i mars 2025.

Läs också...

Close Bitnami banner
Bitnami