
Efter sex år på KTH Flemingsberg, Stockholms universitet och nu Södertörns högskola vill Alvar Ahola Orpana bli klar. Han ska avsluta med två terminer i pedagogik och sedan en kandidatexamen i antingen pedagogik eller sociologi. För Alvar är inte lärandet bara något att göra färdigt utan något med värde i sig.
Varför valde du att plugga pedagogik?
– Innan det pluggade jag sociologi, praktisk filosofi, och statsvetenskap. Men när det kommer till alla ämnen har jag aldrig vetat vad jag ska göra med dem. Nu efter sociologi blir det pedagogik och sedan kan jag ta kandidat i något av dem.
Vad är ditt favoritämne av de du har studerat på Södertörn?
– Eftersom sociologi och pedagogik är så nära varandra kan jag inte riktigt svara på frågan. Jag är intresserad av allt som båda ämnena innebär. Det går inte direkt att peka på en sak, utan det blir kombinationen av allting.
Varför väljer du att studera?
– För mig är lärandet meningsfullt i sig. Att lära sig för att få ett betyg, för att kunna få en position- det är totalt nonsens. Att bara sitta i en skolbänk och plugga för att kunna säga: “Jag fick ett A på det här provet” Det är fullkomligt slöseri. Då har själva lärandet inget värde, utan det är bara betyg som spelar roll.
Är pedagogiken för dig en kombination av allt du läst innan?
– Pedagogik är ett eget ämne, men det är ju väldigt hårt kopplat till allt annat jag läst. Om du ska prata om utbildning som system kommer du inte undan från politiken och statsvetenskapen. Om du ska prata om hur människor lär sig och deras tankesystem, kommer du inte undan filosofin. Och du kommer inte undan från sociologins sätt att hantera vad som finns mellan människor om du ska prata om relationer mellan lärare och elever.
Alvar Ahola Orpana |
Ålder: 24 år Bostadsort: Haninge Intressen: Läsning, kortspel och tv-spel |