
När matbutiken Pulsen i Flemingsberg stängdes för några år sedan öppnade den före detta Pulsen-anställda Fatih Inekci den egna butiken Plusen för frukt och grönt. I stället för betald reklam, satsar butiken på sociala medier. Ett system som främst används för att kunder ska kunna boka varor med högt tryck på är det senaste inom strategin. Vecka 15 gällde det jordgubbar.
Hur bestämde du dig för namnet Plusen?
– Jag får ju inte heta Pulsen, så jag tänkte ”Äh, men jag kör på Plusen!” Jag visste ju att folk skulle läsa fel.
Vad motiverade dig att testa det här bokningssystemet? Varför jordgubbar?
– Det är ju många butiker som kör med det. Jag ser många inlägg på sociala medier om att du kan boka jordgubbar. Det får ofta väldigt många kommentarer. Jag gillar att överdriva, ska det vara billigt så får det vara väldigt billigt.
Har du några anställda?
– Jag har fyra anställda. Jag vill att unga ska få känna hur det är att jobba. Sedan kan de gå vidare. Många säger att man ska utnyttja praktikanterna. Jag känner snarare att man ska visa dem hur det här jobbet är så att de ska välja att plugga. De kan välja att bli läkare eller jobba med IT eller någon annan utbildning. Det är inget dåligt att jobba med det här heller. Det är det enda jag kan och det jag brinner för. Men det är slitsamt.
Tycker du att den här butiken fyller en lucka i Flemingsberg efter att Pulsen stängdes?
– Jag kommer aldrig att kunna fylla ut det, men så gott som jag kan.
Vad betyder ditt jobb för dig?
– Anledningen till att jag jobbar som jag gör är för att jag vill lämna något bättre för mina barn. Någon måste göra det här grovjobbet för att de som kommer efter dig ska få ett bättre liv.
Namn: Fatih Inekci
Ålder: 38
Yrke: Butiksägare