Huddinge höjer sin placering i årets skolrankning men ligger fortfarande lågt. Oppositionen och lärarförbundet är oroade över situationen i kommunens skolor.
Huddinge hamnade på plats 214 av 290 i årets skolrankning. En förbättring sedan förra årets placering på plats 225. Oppositionen i Huddinge kommun är missnöjd med den låga placeringen. Sara Heelge Vikmång (S) lyfter fram lärartätheten som en av anledningarna, då skolorna i genomsnitt har 15 elever per lärare. Rikssnittet är tolv.
– Vi har alldeles för få lärare sett till antalet elever. Lärarna är ju så viktiga. Det är i mötet mellan elever och lärare som lärandet sker, säger Sara Heelge Vikmång (S).
Hon säger att skolan är viktig för att ge bra förutsättningar i livet. Det har inte bara betydelse för individen, utan för hela samhället. Hon tycker att lärarförbundets skolranking är ett bra verktyg för att förbättra skolan.
– Det sätter fokus på kommunens status som huvudman, vilket är bra. Man kan se vilka delar man har låg ranking och vad som kan bli bättre. Tyvärr har de stora problemen gått åt fel håll i Huddinge.
Men årets skolranking blir den sista. Nu lägger lärarförbundet ner den årliga undersökningen. Joakim Lindström, som är vice ordförande för lärarförbundet i Huddinge, säger att nedläggningen inte kommer röra någon i ryggen.
– Att de lägger ner skolrankningen handlar om att skolsystemet är dysfunktionellt. Det är för dålig satsning på skolan i landet helt enkelt. Rankingen baseras på jämförelser och inte mål. Den säger inget om vad som är en bra nivå. Bara vem som är minst dålig, säger Joakim Lindström.
Han tycker problemet handlar om brister i skolsystemet. Kommunallagen säger att alla skolor får lika mycket pengar, oavsett behov. I stället borde resurserna tilldelas de som behöver det mest.
– Någon blir bättre på någon annans bekostnad. Det finns ingen likvärdig grund i skolan. Är förutsättningarna sämre på vissa skolor faller det. Vårt mål är att det ska tillföras mer resurser till de som behöver det, säger Joakim Lindström.
Även han är oroad över skolan i Huddinge. Han menar att problemet inte är brist på pengar, utan kommunens prioriteringar. Nu skär man ner på administratörer, vilket kommer öka arbetsbelastningen på de redan pressade lärarna, säger Joakim Lindström.
Jelena Drenjanin (L) menar att nedskärningarna inte kommer att påverka pedagogiken.
– Vi har en digitaliserad värld. Man behöver inte jobba på samma sätt som man gjorde förr i tiden, säger hon.
Kommunen ska nu anställa 30 nya specialpedagoger till kommunen. Det kommer innebära färre än en ny pedagog per skola. Anna-Karin Mäntylä, verksamhetschef för grundskolan på Huddinge kommun, säger att det är en viktig satsning.
– Vi ser att det här är något vi måste förbättra och vill ha en högre andel legitimerade lärare. Det är en viktig förutsättning, säger Anna-Karin Mäntylä.
Text: Vanja Nordén Hagberg