
Den 26 april är det dags för den årliga Kulturnatt Stockholm. Kulturhuset Kultopia i Huddinge samlar bland annat artister, konstnärer, dansare och beatboxare i förhoppning att locka en bred publik.
För tredje året i rad slår Kultopia upp dörrarna för allmänheten under Kulturnatt Stockholm. Kultopia är ett kommunalt kulturhus som bedriver musik- och konstverksamhet för unga och unga vuxna. Fokuset har varit att bredda utbudet för att inkludera så många som möjligt. Lennart “Lelle” Kingstedt, kulturproducent på Kultopia, förklarar vikten av att de har åldrarna 13–25 som målgrupp – för att behålla Kultopia som en plats där unga kan utöva kultur.
– Antalet replokaler har minskat och det kommer väldigt många ungdomar hit, inte bara från Huddinge utan från hela Storstockholm, säger Lelle.
Att medverka i Kulturnatten är ett bra sätt för kulturhuset att visa sin bredd och sitt utbud av unga artister. Lelle menar att man stolt visar den mängd kultur som finns i Huddinge och hur fin ungdomskultur det finns. Under Kulturnatten är majoriteten av bokningarna inom målgruppen, med undantag för bland annat en videokonstnär.

Kultopia är ensamma om att representera Huddinge kommun med omnejd i Kulturnatt Stockholm.
– Vi fyller en kulturgärning genom att ha ett sånt här ställe. Huddinge kommun bör vara stolta över att de har Kultopia, säger Lelle.
Jon Alexandersson, fotopedagog på Kultopia, förklarar vikten av att sprida ut kulturlivet i Stockholms kommun. Att Kultopia finns i söderort gör att de som bor i kommunen inte behöver åka in till stan för att lyssna på musik.
Att ensamma representera Huddinge kommun under Kulturnatten menar de dock kan handla om resurser, de vet att de är ett större ställe och kan vara trygga med att de kommer locka många besökare.
– Det finns en viktig poäng med att det finns kulturliv utanför innerstan. Det är viktigt att det finns kulturliv nära, så att folk inte känner att deras kommun är helt död, säger Jon.

Ansvar och representation är något som Kultopia jobbar mycket med och som även präglade schemaläggningen av Kulturnatten. Deras spelningar lockar vanligtvis 40 procent tjejer och 60 procent killar, vilket är en jämnare fördelning jämfört med ungefär tio år sedan.
– Vi försöker alltid inkludera band med tjejer och icke-binära på våra spelningar. Inkludering är något som bara sitter i vår ryggrad, säger Lelle.
Lelle tror själv att detta kan vara anledningen till att de fått en jämnare fördelning i publiken – att representation värderas högt.