I mars 2024 tar SJ över pendeltågstrafiken efter MTR. Peter Solstedt är ambassadör för facebookgruppen Pendeltågsupproret och har väntat länge på en förändring.
– Att MTR tackar för sig är nödvändigt för alla parter, säger han till Nytt i Flempan.
Den 1 november blev det känt att MTR avslutar sitt pendeltågsuppdrag i region Stockholm i förtid. Närmare 250 000 dagliga pendeltågsresenärer har påverkats av den bristfälliga trafiken under lång tid, inte minst huddingeborna.
–Tid jag hade kunnat lägga på jobbet eller familjen har jag lagt på perrongen, så att SJ tar över kan knappast bli sämre, säger Malin Ahlgren, pendlare från Huddinge.
En annan lokal pendlare som påverkats är Jonas Petersson.
–Det har varit en hel del krångel särskilt sen hösttabellens införande, så jag hoppas verkligen att det vänder snart, säger han.
Det var i samband med att hösttabellen kom som huddingebon Peter Solstedt, tillsammans med Dinesh Nilzzon och Daniel Alm, startade den lokala facebookgruppen Pendeltågsupproret. I dag, knappa tio veckor efter starten, har de 4000 medlemmar och har pratat med resenärer, lokförare, tågvärdar och anonyma beslutsfattare som alla vittnat om ett stort behov av förändring. Utöver att lyssna till drabbades berättelser har Peter Solstedt vänt sig till lokala politiker i kommunen för att ifrågasätta olika beslut kring pendeltågstrafiken.
–Det här är mycket större än bara inställda tåg. Det handlar om arbetsbortfall, barn som inte kommer i tid till skolan, sjuksköterskor som inte hinner ta hand om sina patienter, patienter som inte hinner i tid till sina operationer, understryker Peter Solstedt.
Om SJ:s övertagande av driften i mars 2024 uttalar sig huddingebon Peter Solstedt hoppfullt. I förra veckan fick han en intervju med SJ:s vd Monica Lingegård.
–Jag känner mig trygg, mycket trygg, även om jag behöver fler bevis, säger Peter Solstedt.
I intervjun med Monica Lingegård, som publicerades i facebookgruppen Pendeltågsupproret den 8 november, berättade vd:n om förväntningarna inför det kommande uppdraget.
–Jag är hyggligt ödmjuk inför det stora ansvar som vi nu tar över. Det handlar om att kavla upp ärmarna och skapa en genuin förståelse, säger Monica Lingegård i intervjun.
SJ ska bland annat prioritera samarbete med fackförbund och har en lång bakgrund inom tågtrafik. Beslutet är dock fattat med kort varsel, vilket enligt Peter Solstedt är viktigt att ha med sig.
–Att MTR tackar för sig är nödvändigt för alla parter. Men med det sagt, hur ska SJ kunna hantera allt detta med så kort varsel? Det återstår att se, för de kan omöjligt vända det här på fyra månader. Vi måste vara positiva och framför allt ha tålamod.
Kommer allt gå som på räls?
–I den bästa av världar kommer pendeltågstrafiken att skötas enligt avtalet. Personalpolitiken ska vara god och resenärer ska känna sig trygga och säkra. Vi hoppas verkligen att det blir så!