fredag 6 december 2024

Huddingepolitikerna oense om “feministisk snöröjning”

Läs också
Foto: Vera von Otter

SNÖKAOSET. Sedan 2014 har Huddinge kommun prioriterat plogning av gång-, cykel- och bussvägar före bilvägar, så kallad feministisk snöröjning. Sverigedemokraterna anklagar nu kommunen för att styra Huddingebornas resval. Natur- och stadsmiljönämndens ordförande Henrik Juhlin (C) menar att policyn utformats för de som har det svårast att ta sig fram.

“Nej till feministisk snöröjning” – så skrev Sverigedemokraterna i Huddinge på sin facebooksida i början av november.

I inlägget kritiseras den snöröjningspolicy som Huddinge kommun haft sedan 2014, som innebär att gång-, cykel- och bussvägar ska skottas före bilvägarna. Detta brukar kallas för jämställd, eller feministisk, snöröjning. Begreppet myntades 2011 i Karlskoga efter att kommunen insett att vägar som mestadels används av män hade prioriterats i snöröjningen.

När Nytt i Flempan når oppositionsrådet Felix Byström (SD) på telefon sitter han själv fast i snökaos. Han förklarar SD:s ståndpunkt: att det inte alltid är rätt att kommunen prioriterar gång- och cykelvägar.

– Man plogar vägar som inte används, säger han.

Oppositionsrådet Felix Byström (SD). Foto: Huddinge kommun

Enligt Felix Byström använder kommunen snöröjningen som ett politiskt verktyg för att få folk att cykla eller gå.

– Som kommun är vårt uppdrag att se till att folk kan ta sig till jobbet eller skolan, inte att styra hur invånarna ska resa, säger han.

Ett av argumenten för den “jämställda snöröjningen” är att det är enklare att åka bil på några centimeter snö än att dra barnvagn till exempel. Vad säger du om det? 

– Det är ganska rimligt att man har olika nivåer för när man ska ut och skotta. Men när det kommer mycket blötsnö på bilvägarna och det inte skottas tidigt blir det svårt för maskinerna att klara det när det kommit ännu mer snö, säger Felix Byström.

Henrik Juhlin (C) är sedan årsskiftet ordförande i natur- och stadsmiljönämnden, som har ansvar för snöröjningen i kommunen. Han ser inte prioritetsordningen som ett sätt att få fler att cykla eller gå. Enligt honom handlar det snarare om att kommunen tar hänsyn till de som har svårast att ta sig fram på gångvägarna: äldre, personer med funktionsnedsättning, barn och föräldrar med barnvagn.

– Och då blir det automatiskt feministiskt, eftersom det är män som väljer bil i högst utsträckning, säger Henrik Juhlin.

Henrik Juhlin (C) har inga problem med att Huddinges snöröjning kallas feministisk. Foto: Huddinge kommun

Så det är inget medvetet val för att få folk att använda bilen mindre? 

– Inte den normala snöröjningen, nej. Däremot har vi sopsaltning på tre stora gång- och cykelvägar, till exempel den som går längs med Huddingevägen via Flemingsberg mot Stuvsta. Där är det ett aktivt val att underlätta för de som cyklar.

Diskussionerna om nästa vinters snöröjning är redan igång, eftersom avtalet med den nuvarande leverantören snart går ut, berättar Henrik Juhlin. En ny upphandling för snöröjningen ligger på bordet och ska diskuteras i natur- och stadsmiljönämnden den 14 december.

Senaste nyheterna

Naturskolans fältbuss ger barnen kunskap och färdighet i naturen

Ett rullande klassrum tar ut femteklassare i naturen. Annika Norin och Stefan Milivojevic vill att fler barn ska få uppleva sitt närområde.

Läs också...

Close Bitnami banner
Bitnami